Alle aanvallen op heilige Joodse plaatsen op een rij – gastcolumn Awi Cohen

Tombe Mordechai en Esther_Flickr_D. Lynch

Van de Tempelberg in Jeruzalem en de grot van de aartsvaders in Hebron tot aan de graftombe van de profeet Jonah en het graf van Jozef; overal in Israël en het Midden-Oosten staan heilige Joodse plekken onder druk. Dit betoogt Awi Cohen van de actiegroep Likoed Nederland in een gastcolumn.

Het gezamenlijke graf van Mordechai en Esther werd dit jaar alweer twee keer aangevallen. Deze Joodse heilige plaats is bekend uit het Poerimverhaal. Deze graftombe graf ligt in Iran. In februari 2020 werd bericht dat Iran het heiligdom zou willen vernietigen. Op die plaats zou een ‘Palestijns consulaat’ gevestigd worden. En in mei was er een aanval met een brandbom, die gelukkig weinig schade aanrichtte. U wist dat hoogstwaarschijnlijk niet, omdat er door onze mainstream media niet over is bericht.

Dat is anders als de islam of islamitische heilige plaatsen in het geding zijn. De islamitische verontwaardiging is dan vaak wereldwijd en heel hevig. Dit geldt zelfs voor vermeende bedreigingen. Zo werden de afgelopen eeuw tientallen malen moslims opgehitst dat de moskee op de Tempelberg in gevaar zou zijn, wat nooit waar was. Er vielen wel vele doden door.

Bijvoorbeeld bij de pogroms van 1929, toen het gerucht verspreid werd dat de moskee door Joden beschadigd zou zijn. Er werden 133 weerloze Joden vermoord. In 1995 waren er opnieuw rellen, nadat een historische tunnel voor toeristen was geopend. Er werd het onzinnige gerucht verspreid dat dit de moskee zou kunnen doen instorten. Dit hoewel de tunnel niet onder de moskee loopt en er al ruim twintig eeuwen ligt. Bij de rellen vielen tachtig doden. In 2015 hitste de Palestijnse president Abbas op tot steekpartijen, met het verzonnen verhaal dat Israël de status van de Tempelberg zou willen veranderen.

In werkelijkheid blijkt het bij de schendingen van heilige plaatsen om Arabische projectie te gaan: de Joden verwijten wat moslims zelf doen. Moslims willen namelijk vaak heilige plaatsen van andere geloven ‘overnemen’ om de islamitische superioriteit te bewijzen. Niet alleen van Joden, maar ook bijvoorbeeld van hindoes.

Hieronder volgt een lijst van islamitische schendingen van nog tien Joodse heilige plaatsen.
Deze lijst is nauwelijks bekend, omdat de media hier nooit aandacht aan besteden.

1. De Tempelberg in Jeruzalem
De heiligste plek van het Jodendom. Moslims bouwden er zoals bekend twee islamitische heiligdommen op; de Al-Aqsa moskee met zilveren koepel en de gouden Rotskoepel. Tijdens de Jordaanse bezetting van 1948-1967 konden er geen Joden komen, ook niet bij de erbij gelegen Klaagmuur. Dit was in strijd met de wapenstilstandsovereenkomst. De 58 synagogen in de oude Joodse wijk van Jeruzalem werden vernietigd. Overigens bestaat er nog steeds discriminatie van Joden op de Tempelberg. Om woede van moslims te voorkomen, mogen Joden er geen gebeden zeggen.

In 1999 werd er illegaal nog een ondergrondse moskee bijgebouwd. Dit gebeurde zonder het normale archeologische onderzoek, wat op deze hoogst historische plek had moeten gebeuren. Integendeel: de bodem werd uitgegraven met bulldozers en het negenduizend ton materiaal werd gestort op de vuilstort. Israëlische archeologen zijn nu nog bezig dit uit te zoeken. Er zijn tal van archeologische vondsten gedaan uit de tijd van de Eerste en Tweede Joodse Tempels, bijvoorbeeld de tegelvloer van de Tweede Tempel.

2. De grot van de aartsvaders in Hebron
De grot Machpela waar de Joodse aartsvaders Abraham, Isaak en Jakob liggen begraven. Het is de op een na heiligste plek in het Jodendom. De moslims bouwden er een moskee op. De toegang was 14 eeuwen voor Joden verboden. Sinds 1967 kunnen Joden wel weer in een deel van het gebouw komen en gebeden zeggen. Sinds

3. De graftombe van de profeet Ezechiël in Irak
Ook hier bouwden de moslims een moskee. Bij de eigenlijke graftombe staan nog wel Hebreeuwse teksten, alhoewel sommige bij de ‘restauratie’ van de moskee in 2010 zijn vernietigd.

4. De graftombe van de profeet Jonah in Mosoel, Irak.
In 2014 met explosieven opgeblazen door Islamitische Staat.

5. Het graf van Jozef bij Nabloes
Dit graf van de zoon van aartsvader Jakob ligt bij Nabloes, in gebied onder controle van de Palestijnse Autoriteit. Het gebouw boven het graf werd door Palestijnen bestormd en vernietigd in 2000. Een poging om er ook een moskee van te maken, werd door Israël verhinderd. Het gebouw werd herbouwd door Israël in 2010. Daarna is het nog meerdere aangevallen door Palestijnen, onder andere met brandbommen in 2015.
In 2011 werden drie auto’s met pelgrims beschoten door politieagenten van de Palestijnse Autoriteit. Er viel een dode en drie gewonden. Ook Joodse pelgrims worden geregeld aangevallen, die door het Israëlische leger beschermd moeten worden. In juni 2020 waren er weer schermutselingen met een aantal gewonden.

6. Het graf van de profeet Daniel
Er worden twee plekken aangewezen als het graf van de profeet Daniel.
De bekendste locatie is in Iran. Die is in 2015 zwaar beschadigd door wanbeheer tijdens een ‘restauratie’, waarbij het 2.000 jaar oude gebouw instortte.
De alternatieve locatie in Irak is in 2014 met explosieven opgeblazen door Islamitische Staat.

7. Het graf van Ezra in Irak
Tot begin jaren vijftig was dit een Joods heiligdom. Met de verdrijving van de Joden uit Irak kwam het in islamitische handen en werd er een moskee aangebouwd. In 2015 is het grotendeels verwoest door islamitische terroristen.

8. Het graf van de profeet Samuel ten noorden van Jeruzalem
Ook daar bouwden moslims een moskee bij. In 2018 werd gerapporteerd dat moslims – met name Turkse pelgrims – er steeds vaker de gebedsdiensten van de Joden verstoren.

9. Het graf van Aaron in Jordanië
In augustus 2019 werd de toegang tot het graf – van de broer van Mozes – gesloten voor toeristen door de Jordaanse minister voor Religieuze Zaken. Dit gebeurde omdat er een video was gepubliceerd waarin te zien was dat Joden er aan het bidden waren.

10. Het graf van aartsmoeder Rachel bij Bethlehem
Dit is altijd een belangrijke Joodse bedevaartplaats geweest. Bijvoorbeeld op de sterfdag van Rachel in 2010 bezochten 100.000 Joodse pelgrims het graf. Ook hier was toegang voor Joden tijdens de Jordaanse periode van 1948-1967 niet mogelijk.

In de buurt is een islamitische begraafplaats, waarna moslims claimden dat die bij het graf hoorde. Vanaf 1996 begon de Palestijnse Autoriteit te claimen dat het heiligdom een moskee zou zijn. Dit ondanks het feit dat het herhaaldelijk ook door islamitische gezagsdragers – bijvoorbeeld door de Turkse sultan in 1830 – was aangewezen als Joodse heilige plaats. Omdat ook dit graf herhaaldelijk door Palestijnen werd aangevallen, heeft Israël het gebouw door een vestingmuur moeten omgeven.

Tot slot
De islam heeft vele volkeren met geweld onderworpen, hun culturen gepoogd te wissen en hun heilige plaatsen veranderd in moskeeën. De Joden hebben nu echter in Israël hun eigen land terug. De Joden kunnen zich nu verdedigen tegen vervolging, onderdrukking en discriminatie. Iets waar bijvoorbeeld Kopten, Berbers, Koerden en Jezidi’s nog steeds niet goed in staat toe zijn. Helaas blijkt het beheer en de toegang tot Joodse heilige plaatsen buiten Israël nog steeds een enorm probleem. Het is tijd dat dit verandert.

Auteur Awi Cohen is bestuurslid van Likoed Nederland
Dit artikel is in druk verschenen in Opinie-pijler, een kwartaalschrift voor de meningsvorming over allerlei zaken in de actualiteit – een gezamenlijk project van Joden en christenen.

Categorie: |

Home » Nieuws » Alle aanvallen op heilige Joodse plaatsen op een rij – gastcolumn Awi Cohen