Automerken zoeken naar Israëlische technologie

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Tot voorheen lieten grote autoconcerns zoals BMW en Fiat het land aan de oostkust van de Middellandse Zee links liggen als het ging om investeringen in de auto-industrie. Auto’s worden er al jaren niet meer gemaakt (ooit produceerde het land zelf auto’s) en worden er alleen geïmporteerd. Daar kwam vorig jaar verandering in toen steeds meer autofabrikanten in Israël op zoek gingen naar de nieuwste technologie op autogebied. 

Het Italiaanse automerk Fiat is één van de voortrekkers. De Italianen zijn sinds begin dit jaar in Israël actief en overwegen om er een Research & Development centrum te bouwen, zodat zij zelf met Israëlische technologen aan de slag kunnen. Het idee is om te focussen op internet en high tech in auto’s in plaats van alternatieve brandstoffen, een onderdeel dat in de laatste tien jaar steeds belangrijker is geworden voor de autoindustrie. Inmiddels is er al een delegatie van de Israëlische overheid naar Turijn gegaan om gesprekken te voeren over de mogelijkheden. 

Ook het Duitse merk BMW heeft interesse in de Israëlische high tech. In de afgelopen maanden zijn er al diverse contracten getekend tussen BMW en Israëlische technologiebedrijven. Verder gingen vertegenwoordigers van het automerk naar Israël om te praten over meer activiteiten op de Israëlische markt, zodat BMW net als Fiat ter plekke haar eigen technologie kan ontwikkelen. Naast BMW hebben ook het Spaande Seat en het Tsjechische Skoda interesse in de Israëlische kennis. Zij zijn zich eveneens aan het oriënteren. 

Toyota is het autobedrijf dat Israël het meest recent heeft ontdekt. Afgelopen week organiseerden de Jappanners een zogeheten ‘hacknaton’ voor Israelische techneuten. Tijdens deze bijeenkomst konden de techneuten hun ideeen en plannen aan Toyota presenteren. De beste en meest aantrekkelijke plannen komen in aanmerking voor vervolggesprekken. Eerder organiseerde het Japanse concern al eens een hacknaton in het Amerikaanse Silicon Valley, tot dusver de enige plek buiten Japan waar een dergelijke bijeenkomst werd gehouden. 

Al deze ontwikkelingen wijzen op een nieuwe impuls voor de high tech industrie in Israël. Analisten en experts verwachten dat er in de komende jaren harde deals worden gesloten tussen de automerken en Israëlische ontwikkelaars en onderzoekers [bl]. 

Categorie:

Home » Nieuws » Wetenschap en digitaal » Automerken zoeken naar Israëlische technologie