Het Franse Carrefour opent winkels Israël

wikipedia commons

De Franse kwaliteitssupermarkt Carrefour opent voor het eerst winkels in Israël. De Fransen gaan een franchiseovereenkomst aan met de plaatselijke foodretailer Yenot Bitan. Nog in 2022 openen de eerste supermarkten in Israël de deuren. In alle filialen van Yenot Bitan zullen ook producten van het huismerk van de Franse retailer komen te liggen. De Israëlische supermarktketen heeft ruim 150 winkels in Israël. Carrefour gaat daarvoor een samenwerking aan met Electra Consumer Products, de moederholding die familiebedrijf Yenot Bitan vorig jaar overnam.

Dit alles meldt de site Retaildetail.be. ‘Voor de Israëlische consument zou de komst van Carrefour vooral lagere prijzen en meer koopkracht gaan betekenen, meent het bedrijf. Electra verwacht met de hulp van de Fransen marktleider te worden in Israël en op termijn ook uit te breiden naar andere markten’, aldus de website. ‘Electra Consumer Products is een grote, beursgenoteerde retailholding in Israël, die actief is in uiteenlopende segmenten. De groep heeft een joint venture met Bosch voor de productie van huishoudtoestellen, maar heeft ook eigen elektronicaketens Electric Depot en Shekem Electric’.

Carrefour is een Franse multinationale detailhandel met hoofdkantoor in het Franse Massy. Het is de achtste grootste retailer ter wereld qua omzet en exploiteert een keten van hypermarkten, kruidenierswinkels en gemakswinkels. Het concern telt 12.225 winkels in meer dan dertig landen. In Nederland heeft Carrefour nooit voet aan de grond gekregen, mogelijk uit angst voor concurrentie van Albert Heijn. In het Midden-Oosten is het bedrijf vooral in de Golfregio actief, waar Golfarabieren graag boodschappen doen in luxe supermarkten. Israël komt daar nu bij.

Lees ook:
‘Run’ op Israëlische mango’s bij Albert Heijn na #tipvanAnita

Een oproep om mango’s uit Israël bij Albert Heijn te boycotten komt op social media terug als een boomerang. Het gaat om een zogenoemde ’tip’, waarin de pro-Palestijnse activiste Anita Risseeuw op Facebook met de hashtag #tipvanAnita opriep om de mango’s niet te kopen. Op Twitter wordt opgeroepen om de mango’s juist te kopen. Zo zou er al een ‘run’ op de vruchten bij Albert Heijn op gang gekomen zijn. 

Categorie: | |

Home » Nieuws » Het Franse Carrefour opent winkels Israël