Holocaust-onderwijs op de schop?

Cop. photos.nj.com
Cop. photos.nj.com

Om de herinnering aan de Holocaust te bewaren, moeten we ons bezig houden met de lessen die we er uit kunnen leren en niet met de verhalen zelf.

Minister van Onderwijs Shay Piron sprak onomwonden in zijn openingsspeech tijdens een conferentie georganiseerd door de Yad Vashem International School for Holocaust Studies. Doel van deze tweedaagse conferentie: discussiëren over hoe het beste over de Holocaust onderwezen kan worden. Er is nog steeds geen officieel curriculum voor lessen over de Holocaust. Voorzitter van de International School for Holocaust Studies, Avner Shalev, ziet de opkomst van 1200 docenten, die het begin van hun vakantie besteden aan deze conferentie, als teken dat er behoefte is aan waardevol onderwijs over dit onderwerp. 

Piron bekritiseerde de huidige praktijk in Holocaust-onderwijs. Hij hield zijn publiek voor dat er te veel tijd en moeite geïnvesteerd wordt in verhalen over haat en slachtofferschap. “Shockeren lijkt het hoogste doel. Er wordt geen aandacht besteed aan de sfeer waarbinnen de Holocaust kon ontstaan. Het is de hoogste tijd dat we onze slachtofferrol loslaten en dat we ons gaan verdiepen in onze identiteit. Alleen als we de Holocaust presenteren als een referentiepunt voor een pleidooi voor menselijkheid en de erkenning van het recht van anderen, dan kan onze geschiedenis het vertrekpunt worden van onze toekomst.” Hij riep een ieder op bij het kijken naar de geschiedenis een link te leggen naar het heden en de toekomst. “Zo kunnen onze studenten met de herinnering aan hun grootouders leren hoe ze aan een betere wereld kunnen bijdragen” [MW].

Bron: Israel Hayom

Categorie:

Home » Nieuws » Holocaust-onderwijs op de schop?