Geluk, kleding en vrouwen – interview met Roland Kahn

Youtube

De Quote 500, vierduizend werknemers, eigenaar van 420 winkels, vrouwenliefhebber en vader van drie kinderen. Roland Kahn is de grondlegger van kledingmerk CoolCat en eigenaar van de modezaken America Today, Sapph en MS Mode. Sem Kotek ging als business student naar het hoofdkwartier van ‘Cool Investments Group’ in Amsterdam-Oost om deze ondernemer met Joodse achtergrond te vragen naar de geheimen van zijn succes, zijn dagelijkse gewoonten en hoe hij zijn geld uitgeeft. En natuurlijk vroeg Kotek hem naar zijn beste tips-and-tricks voor jonge entrepreneurs.

Wat was uw eerste succes in de retail?

“Op zestienjarige leeftijd begon ik te werken in een kleine kledingwinkel in Amsterdam. De kleren werden over het algemeen prima verkocht maar één setje kleren was echt onverkoopbaar; grijze pakken, paarse shirts, gele sokken, gewoon super lelijk. Op een dag, toen ik in de winkel stond, kwamen vijf bandleden binnengelopen. Ik liet hen de verschrikkelijke outfit zien, maar tot mijn verbazing vonden ze het geweldig; ze kochten alle setjes op. Ze liepen weg met een enorme grijns op hun gezicht, maar natuurlijk was ik nog blijer. Mijn baas gaf mij die dag een bonus van een paar gulden. Door dit relatief kleine succes besefte ik een enorme passie voor het verkopen van kleding te hebben.”

Hoe kwam u op het idee van uw eerste merk: CoolCat? 

“Toen ik nog op de middelbare school zat dacht ik, zou het niet mooi zijn om een eigen kledingmerk te starten met coole en relatief goedkope kleren voor tieners. Met dit idee begon ik CoolCat in 1979. Na het openen van de eerste winkel groeiden we snel door. We waren de eersten die de marketing compleet focust op kinderen. Die jongeren dwongen hun ouders om, na het zien van onze advertenties, naar CoolCat te gaan.”

Kunt u uw karakter omschrijven?

“Ik ben gepassioneerd, ik heb veel drive en ik kan werkelijk om alles lachen. Ik neem aan de ene kant mijn business serieus, maar aan de andere kant totaal niet. Ik ben meer creatief dan georganiseerd. Ik ben meer emotioneel dan rationeel; in het verleden kon ik heel boos worden, maar sinds ik me realiseerde dat woede een onproductieve energie is, probeer ik mezelf kalm te houden. En op de een of andere manier heb ik een winnaarsmentaliteit; ik wil altijd winnen.”

En wanneer u verliest?

“Dan begin ik opnieuw. Het verliezen van een wedstrijd kan gebeuren, het verliezen van de competitie kan ik echter niet hebben. Ik zal nooit de competitie verliezen.” 

Welke van uw karaktereigenschappen hebben het meest bijgedragen aan uw succes?

“Ik ben een grote dromer. Zo ben ik ervan overtuigd dat als je iets kan dromen, je het ook werkelijk kan bereiken. Natuurlijk kan ik niet dromen om Floyd Mayweather te verslaan en de nieuwe wereldkampioen boksen te worden, want je dromen moeten realistisch zijn en gebaseerd op je kwaliteiten. Al toen ik vijftien jaar oud was, droomde ik dat ik de eigenaar zou zijn van twaalf winkels. Ik vertelde iedereen dat ik een van de grootste retailers van Nederland zou worden. Ze zeiden allemaal dat ik het niet kon en lachten me uit. Als ik er op terug kijk, dan waren deze negatieve reacties alleen maar een drijfveer om succesvol te worden.”

Wanneer is iemand succesvol? 

“Succes is het moment dat je uit het raam kijkt en realiseert hoe mooi de dag is. Erbij stilstaan dat mensen van je houden en in staat zijn om alles uit het leven te halen op deze kleine planeet; dat is succes! Ik zie veel succesvolle mensen die eigenlijk helemaal niet succesvol zijn. Ze verdienen heel veel geld, maar kunnen niet genieten van de dingen die echt belangrijk zijn. Alle belangrijke dingen in het leven hebben niets met geld te maken. Aan de andere kant ben ik niet heel Calvinistisch ingesteld. Ik geef niet al mijn geld uit, maar wel een groot deel ervan. Ik houd van mooie kleding, horloges, gebouwen, auto’s en kunst.”

Een paar jaar geleden vertelde u in een interview dat de omzet van uw bedrijven acht procent e-commerce (internetverkoop) zouden worden, denkt u dat nog steeds? 

“Mijn mening is compleet veranderd. Ik weet namelijk zeker dat clicks-and-bricks de toekomst zijn en dat e-commerce een derde van mijn business zal worden. De afgelopen twee jaar hebben we veel geld verloren omdat we te sloom waren in het aanpassen aan het verkopen van producten op internet. Maar nu zijn we goed op weg. Ik geloof dat we dit jaar opnieuw winst zullen maken. Je rent niet weg wanneer dingen mis gaan, je moet er alleen maar meer zijn.”

Wat is uw huidige rol in de Cool Investments Group?

“Op dit moment heb ik de touwtjes nog in handen, maar ik geef steeds meer controle over aan anderen, vooral aan mijn twee zoons. Binnen de komende twee jaar nemen zij het over en word ik de consigliere.”

Sorry, maar wat is een consigliere?

“Consigliere is een ander woord voor adviseur. In elke maffiafamilie, heeft de baas een consigliere, het klinkt chique toch!”

Haha zeker. Buiten de maffia, wat is uw grootste inspiratie geweest?

“Het falen van mijn vader. Hij was een dromer, net als ik, maar hij wist zijn dromen niet te realiseren. Hij bleef maar praten zonder acties te ondernemen, wat eigenlijk de meeste mensen doen. Wat je denkt is niet belangrijk, wat je weet is niet belangrijk, wat je zegt is ook niet belangrijk; het gaat erom wat je doet. Je moet dingen doen! Als je iets doet kan het goed of fout gaan, en als het fout gaat, dan maak je het goed. Maar als je niks doet, zal er niks gebeuren!”

Geweldig advies! Dit advies geeft u vast aan uw kinderen? 

“Haha juist.”

Ik ben altijd benieuwd naar gewoonten, wat geeft een topman de energie om een business dag-in-dag-uit te leiden. Wat zijn uw gewoonten door de week?

“Vier keer per week doe ik fitness en boks ik. Elke zondag doe ik aan yoga en ik probeer ook te zwemmen. Bovendien mediteer ik drie keer per dag. Zelfs beter dan al deze gewoonten is seks in de ochtend. Dat is een energie-gevende gewoonte, haha.”

Wat geeft u nog meer de energie om alles uit het leven te halen, naast deze ochtendgymnastiek ?

“Eigenlijk denk ik dat ik gewoon een heel gelukkig persoon ben! Ik heb een geweldig leven. Alles wat ik doe, doe ik met plezier. Ik heb drie geweldige kinderen en ik heb de liefde bedreven met de mooiste vrouwen van de wereld… Tenminste, als je naar hun uiterlijk kijkt, haha. Onder de lakens ben ik ook de grootste gold diggers van de wereld tegengekomen.”

Wat voor een advies zou u aan entrepreneurs geven? 

“Vind je droom!”

Maar hoe? Heel veel mensen proberen hun droom te vinden, zonder enig resultaat.

“Stop met proberen en begin te doen! Sommige mensen vinden hun droom vroeg, anderen later. Zoek naar de dingen die je leuk vindt om te doen, want als je iets doet wat je leuk vindt, dan haal je er energie uit en kun je succesvol worden!”


Dit interview werd afgenomen door Sem Kotek,
columnist voor de studievereniging Aureus aan de VU. 

Categorie:

Home » Achtergrond » Geluk, kleding en vrouwen – interview met Roland Kahn