Israël gaat grote vrachtvliegtuigen weigeren

El Al Cargo in Zürich (YouTube)

De Israëlische Luchtvaart Autoriteit (IAA) heeft bekendgemaakt dat er een ban komt op grote vliegtuigen. Vanaf 31 maart volgend jaar mogen de Boeing 747, Airbus A340 en Airbus A380 niet langer landen in het land. Het verbod wordt ingevoerd om geluids- en duurzaamheidsoverwegingen, zo meldt luchtvaartsite Upinthesky.nl. Alleen onder bijzondere omstandigheden mogen viermotorige vliegtuigen straks nog op Israël vliegen. Het besluit kan een klap zijn voor de luchtvaartsector, die al jaren ook met grotere kisten op het land vliegt voor cargo.

“De toename van het passagiers- en vliegtuigverkeer op Ben Gurion Airport is een milieu-uitdaging. Ik ben van plan de IAA en Ben Gurion Airport te leiden, niet alleen op het gebied van digitalisering, maar ook van milieu en duurzaamheid in de luchtvaart,” zegt IAA-topman Hagai Topolansky. “Het weigeren van viermotorige vliegtuigen op de luchthaven is een stap in een breder plan dat momenteel wordt opgezet.” Regeringsvliegtuigen zoals de Amerikaanse Airforce One zouden bij uitzondering nog wel naar Ben Gurion Airport mogen komen. Hetzelfde geldt voor militaire voertuigen.

Volgens critici zal het verbod niet erg effectief zijn. Moderne vliegtuigen met vier motoren zijn namelijk niet altijd minder milieuvriendelijk dan hun tweemotorige tegenhangers, stellen ze. Door het grote aantal passagiers heeft de Airbus A380 een lager brandstofverbruik per passagier dan veel tweemotorige vliegtuigen. Ook worden vliegtuigen met de jaren alsmaar minder vervuilend. Echter, in de burgerluchtvaart wordt niet met grote kisten op Israël gevlogen, aldus Upinthesky.nl, alleen met cargo-vliegtuigen.

De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn in de afgelopen jaren geleidelijk overgestapt op tweemotorige vliegtuigen. Dat kon omdat de motortechnologie mettertijd is verbeterd. Tegenwoordig kunnen tweemotorige vliegtuigen betere prestaties leveren tegen lagere kosten. El Al vloog in 2019 met zijn laatste jumbojet, een 747-400. De Amerikaanse maatschappij Delta, dat ooit een 747-400 naar Israël vloog, stopte daar al in 2018 mee. Israël is voor zijn import deels afhankelijk van de luchtvaart. De branche heeft nog niet op de beslissing gereageerd.

Lees ook:
El Al en Etihad Airways gaan vergaand samenwerkingsverband aan

De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al en de Emiratische vliegmaatschappij Etihad Airways hebben een verregaande samenwerkingsovereenkomst getekend. Vanaf 18 juli voeren ze gezamenlijke vluchten uit tussen Tel Aviv en Abu Dhabi. Ook gaan ze als partners samenwerken op vluchten naar Europa, Azië, Afrika en Australië. Mogelijk wordt de internationale luchthaven Ben Gurion een ‘hub’ voor passagiers die met Etihad doorvliegen. 




Beeldmerk Jonet.nl.Waardeert u dit artikel?

Donatie
Betaalmethode
American Express
Discover
MasterCard
Visa
Maestro
Ondersteunde creditcards: American Express, Discover, MasterCard, Visa, Maestro
 
Kies uw betaalmethode
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren

Categorie: |

Home » Nieuws » Israël gaat grote vrachtvliegtuigen weigeren