Joodse feestdagen: Tisja be’Av
Geen echte feestdag: op deze dag, de negende van de maand Av, wordt een aantal rampen uit de Joodse geschiedenis herdacht die op deze datum plaatsvonden, te beginnen met de verwoesting van de eerste en tweede Tempel in Jeruzalem, respectievelijk in 587 voor de gebruikelijke jaartelling (door de Babyloniërs) en in het jaar 70 (door de Romeinen). De rabbijnen stelden vast dat beide verwoestingen het gevolg waren van sinat chinam, zinloze haat tussen groepen Joden onderling.
Ook volgende rampen in de loop van de Joodse geschiedenis op of omtrent deze dag worden herdacht op Tisja b’Av, waardoor dit dé rouwdag van het jodendom is geworden. Andere rampen die worden herdacht, zijn de moordpartijen die de kruisvaarders aanrichtten in de Joodse gemeenschappen langs de Rijn in Duitsland en elders op hun tocht naar het Heilige Land, de verdrijving van de Joden uit Spanje in 1492 (dit wordt ook wel de verwoesting van de derde Tempel genoemd), en uiteraard de Sjoa, ook bekend als de verwoesting van de vierde Tempel.
Religieuze joden vasten op deze dag. Het is naast Jom Kipoer de enige vastendag die ongeveer 25 uur duurt (van zonsondergang tot het de volgende avond volledig donker is). Tijdens deze periode mag er niets gegeten of gedronken worden, ook geen water, en mogen er zelfs geen tanden worden gepoetst. Ook het dragen van leren schoenen (zelfs schoenen met weinig leer) is verboden; men komt op sportschoenen, sloffen of badslippers naar de synagoge. Tot de halachische middag aanbreekt is het verboden op een normale stoel te zitten; men mag alleen op lage bankjes zitten. In de synagoge worden hier vooral plastic voetenbankjes voor gebruikt. Verder is Tisja b’Av samen met Jom Kipoer de enige dag van het jaar waarop geen geslachtsgemeenschap plaats mag vinden. Er mag ook niet gedoucht of gewassen worden.
Wegens de rouwstemming komt men samen in een slechts beperkt verlichte synagoge en zit men op lage bankjes. Ook de Torarollen heeft men voor deze gelegenheid verpakt in donkere omhulsels. Verder leest men uit het boek Eecha, Klaagliederen, van de profeet Jeremia en leest men zowel ‘s avonds als ‘s ochtends kinnot, lange rouwgedichten ter herinnering aan de rampen die aan de dag ten grondslag liggen.
Aan het einde van deze vastendag wordt herinnerd aan de traditie die zegt dat de masjiach op de negende av zal worden geboren.
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren