Nieuwe Woody Allen’ Baumbach worstelt met midlife-crisis

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Te pas en te onpas wordt hij ‘de nieuwe Woody Allen’ genoemd. In EYE wordt momenteel zelfs het gehele oeuvre van Noah Baumbach (45) zij-aan-zij geprogrammeerd met een retrospectief van de oude meester. En dat lijkt niet verwonderlijk als je de nieuwe tragikomedie While We’re Young, vanaf deze week in Nederland te zien, objectief beschouwt: een wrang humoristisch relaas over een neurotische filmmaker, tegelijkertijd een semi-autobiografische ontboezeming en een ironisch commentaar op de intellectuele elite van New York.

Hipsterparadijs
Maar waar Allen dat vooral deed in de jaren zeventig (Annie Hall, Manhattan), kiest Baumbach hipsterparadijs Brooklyn anno 2015 als decor. We volgen Josh Srobnick (Ben Stiller), een gefrustreerde veertiger die ooit succesvol documentairemaker was, maar nu al acht jaar werkt aan een film over… ja, waarover eigenlijk? Om de rekeningen te betalen geeft hij les aan regisseurs in de dop, twee keer zo jong als hij. Zijn huwelijk met Cornelia (Naomi Watts) is in een sleur terechtgekomen en terwijl al hun vrienden kinderen krijgen, heeft Josh het gevoel dat zijn leven stilstaat.

Wanneer een twintiger hem na een van zijn lessen vertelt groot fan van zijn werk te zijn, is dat voor Josh een welkome ego-boost. Al snel sluit hij vriendschap met deze hipster, Jamie (Adam Driver) en zijn jonge echtgenote Darby (Amanda Seyfried). Josh en zijn vrouw voelen zich door de omgang met deze jongere versies van henzelf opeens weer vol levenslust, maar is de charmante Jamie wel te vertrouwen?

Generatieconflict
De problematiek van het ouder worden en het daarbij behorende generatieconflict leveren even schrijnende als hilarische scènes op. Toch is While We’re Young minder origineel dan Baumbachs doorbraak The Squid and the Whale (2005), het mist de scherpe randjes van Greenberg (2010) en Frances Ha (2012).

Het is grappig hoe het thema van de film, de relatie tussen een jonge, ambitieuze filmmaker en zijn neurotische mentor, bijna moeiteloos kan worden geprojecteerd op de werkelijkheid: Baumbach als het aanstormend talent, Woody Allen als de ietwat verbitterde leermeester. Maar waar in While We’re Young de leerling de meester uiteindelijk overtreft, maakt Baumbach de titel van ‘nieuwe Woody Allen’ nog niet helemaal waar. Daarvoor is deze film te rommelig, de grappen net niet scherp genoeg en het einde verraadt een te grote invloed van Hollywood. Dat neemt niet weg dat While We’re Young een zeer vermakelijke, en voor meerdere generaties herkenbare film is. [dv]

Bekijk hier de trailer

Categorie:

Home » Cultuur » Film » Nieuwe Woody Allen’ Baumbach worstelt met midlife-crisis