‘Ohel Abraham is nieuw en anders. Dat roept vragen op’

Voorzitter Meïr Villegas Henríquez van Ohel Abraham (beeld: Facebook)
Voorzitter Meïr Villegas Henríquez van Ohel Abraham (beeld: Facebook)

In Rotterdam werd dit jaar de ongebonden Joodse gemeente Ohel Abraham opgericht. De groep bestaat uit zogeheten Noachieten, die stellen dat iedereen – Joods of niet-Joods – lid kan worden. Maandag organiseerde de club haar eerste Beit Dien, een Joodse rechtbank, waarin zo’n 35 deelnemers verklaarden zich te zullen houden aan de zeven Noachitische geboden. Aan de rechtbank namen twee Israëlische rabbijnen deel. Daarmee deden ze inbreuk op het gebied van het Nederlandse rabbinaat. Een aantal Nederlandse rabbijnen deed zijn beklag dan ook in de media. Voorzitter Meïr Villegas Henríquez (34) van Ohel Abraham kijkt desondanks terug op een geslaagde avond.

Wat behelsde de bijeenkomst van maandag precies?

“Er zijn veel niet-Joden die overtuigd zijn van het Jodendom, maar geen gioer willen of kunnen doen. Denk aan mensen met een partner die atheïstische of christelijke overtuigingen heeft. Het is belangrijk voor deze mensen, benee Noach, dat ze beseffen dat ook zij deel zijn van de Tora en zich inderdaad kunnen laten inspireren door de Tora. Dankzij deze bijeenkomst en de plechtige bevestiging dat ze hun leven zullen inrichten volgens de zeven mitswot, worden ze daarin toch opgenomen. Ze beseffen heel goed dat ze daarmee niet-Joods zijn en niet de verplichting van sjabbat, kasjroet, taharat  tefilien, en dergelijke hebben.”

Waarom moest u twee rabbijnen uit Israel invliegen?

“Het gaat om Efraim Choban en Oeri Sjerki. Deze rabbijnen van Noahide World Center ondersteunen wereldwijd 54 van dergelijke gemeenschappen met opleidingsprogramma’s, lesmaterialen, ga zo maar door. Ze hebben aanbevelingsbrieven gekregen van voormalig Sefardisch opperrabbijn van Jisraeel Mordechai Elijahoe, z’l, rabbijn Ja’akob Perets van Midrash Sepharadi en rabbijn Adin Steinsaltz.”

Hoe is de bijeenkomst verlopen?

“Het was heel bijzonder, hartelijk en erg druk. We hadden tegen de zeventig bezoekers, waarvan rond de 35 mensen de noachitische eed hebben afgelegd. Vrijwel alle 35 zijn vaste bezoekers van Ohel Abraham en zijn woonachtig in Rotterdam en omstreken. Vooraf werden er twee sjioeriem gegeven door rabbijn Cherki over hoe Joden en benee Noach deel kunnen zijn van dezelfde kehilla en de verhouding van noachisme tot geroet. Er werden vanuit het publiek veel vragen gesteld en de tevredenheid achteraf was enorm”.

Wat is Ohel Abraham precies?

“Ohel Abraham is een orthodox-Joods studieplatform waar iedereen altijd welkom is. Wij onderwijzen Tora zoveel mogelijk vanuit de Andalusische traditie, en op een ‘onorthdoxe’, ongebruikelijke, wijze. Daarmee doelen we op het feit dat tegenwoordig de meeste kehillot in Nederland helaas gesloten van karakter zijn. Het is niet meer vanzelfsprekend dat niet-Joden welkom zijn om van de Tora te leren. Wij krijgen een heel bont gezelschap aan bezoekers: van atheïstische Joden en vaderjoden tot benee Noach en messiaanse christenen”.

In de afgelopen weken hebben jullie al veel media-aandacht gehad. Hoe komt dat, denkt u?

“Ik denk omdat we nieuw en anders zijn. Dat roept vragen op. En door benee Noach te verwelkomen hebben we iets neergezet dat, in de termen van rabbijn Cherki, zo oud is dat het nieuw lijkt. Ik denk ook dat we nog meer activiteiten gaan ondernemen die een dergelijke media-aandacht zullen oproepen.”

Niet iedereen in Joods Nederland schijnt enthousiast te zijn over Ohel Abraham. Waarom denkt u dat dit zo is?

“We zijn nieuw, anders en moeilijk te plaatsen. Dat betekent dat we extra tijd en moeite moeten investeren om aan publiek te laten zien dat we weten waar we mee bezig zijn. Ook moeten laten zien dat we de steun hebben van gevestigde namen in de rabbinale wereld. Volgens mij zijn er daarnaast maar weinig initiatieven die door heel Joods Nederland enthousiast worden ontvangen.”

Is Joods Nederland wel klaar voor een nieuw genootschap met Noachieten?

“Joods Nederland is zo pluriform, van Beit Ha’Chidush tot het cheider, en daar is dus ook ruimte voor een orthodox-Joodse stichting voor Joden en benee Noach. Met een welkomstbeleid en onderwijsprogramma voor benee Noach willen we Joden laten zien dat benee Noach ook een onderdeel zijn van de Tora. Ook willen we benee Noach laten zien dat ze welkom zijn bij am jisraeel. Uiteindelijk moet dit allemaal bijdragen aan de belangstelling van de Tora. Dat is het voornaamste doel.”

Wat zijn jullie plannen voor 2014 en hoeveel mensen willen jullie uiteindelijk bekeren tot het Noachitische Jodendom?

“We willen doorgroeien als organisatie en samenwerking zoeken met de NIG Rotterdam en het IPOR. En nog minstens een paar keer iets nieuws en anders te doen dat opgepikt wordt door de nationale media. Voor het aantal te bekeren mensen hebben we we geen streefcijfers. Ja, dat zou ook ongezond zijn. Meer en meer mensen weten ons al wel te vinden. Dankzij onze inspanningen en activiteiten we hebben niets te klagen.”

Wat is jullie einddoel?

“Zorgen dat alle Joden in Rotterdam en directe omgeving zich aangesproken voelen door het Jodendom en dat alle niet-Joden die willen leren van het Jodendom een plek hebben waar ze welkom zijn.”

Categorie:

Home » Nieuws » Religie » ‘Ohel Abraham is nieuw en anders. Dat roept vragen op’