Social mediaplatforms treden nauwelijks op tegen antisemitisme

Center for Countering Digital Hate

Social mediaplatforms schieten flink tekort bij het aanpakken van antisemitisme op hun kanalen. Dat blijkt uit het rapport Failure to Protect van het Brits-Amerikaanse Center for Countering Digital Hate (CCDH). Volgens de onderzoekers van de non-profit organisatie reageren de techbedrijven nauwelijks op klachten van andere gebruikers. Daardoor slagen ze er niet in hun eigen gebruikersrichtlijnen tegen antisemitische berichten te handhaven.

Het CCDH onderzocht over een periode van zes weken posts op Twitter, Facebook, YouTube, TikTok en Instagram. Daarbij stuitte de organisatie op ruim zevenhonderd antisemitische berichten en video’s. Medewerkers van het CCDC vonden bijvoorbeeld 41 antisemitische video’s op YouTube, zoals een filmpje dat de complottheorie verspreidde dat Hitler Joods zou zijn. Samen waren deze video’s zo’n 3,5 miljoen keer bekeken en stonden gemiddeld zes jaar online.

Vrijbrief
Slechts een op de zes posts werd verwijderd na een melding over ongepast gedrag. Ruim tachtig procent van de berichten lieten de moderators ongemoeid. Op Twitter kunnen gebruikers daardoor vrijwel ongestoord hashtags plaatsen als #killthejews en #holohoax. Facebook doet het niet veel beter. Het merendeel van berichten die de Sjoa ontkennen, blijft gewoon staan.

Opvallend is dat de platforms antisemitische berichten soms wel zien, maar dan halfslachtig optreden. Een poster komt er vanaf met een waarschuwing, of een moderator plaatst een disclaimer bij een bericht dat het onjuiste informatie bevat. Het ontbreken van hardere maatregelen geeft gebruikers een vrijbrief voor anti-Joodse haat die een toenemende bedreiging vormt voor de Joodse gemeenschap, schrijven de onderzoekers.

Betere begeleiding
Volgens de organisatie laten hun bevindingen zien dat social mediaplatforms proactiever moeten zijn in het opsporen en verwijderen van haatzaaiende content. Daarnaast moeten deze kanalen meldingen van andere gebruikers serieus gaan nemen. Op die manier kan worden voorkomen dat dit soort berichten en filmpjes een breder publiek bereiken.

Het Center for Countering Digital Hate heeft alle social mediaplatforms opgeroepen sneller en vaker op te treden. De platforms moeten de huidige groep moderators meer ondersteuning bieden en extra beheerders aantrekken en opleiden om Jodenhaat te herkennen en te verwijderen. Bovendien moet het mogelijk worden om social mediakanalen aansprakelijk te stellen als zij er niet in slagen antisemitische berichten te verwijderen.

Lees ook:
Definitief taakstraf voor Heerlenaar om antisemitisme op social media.
De rechter in Maastricht heeft een man uit Heerlen veroordeeld tot een taakstraf van 180 uur voor antisemitische uitingen op social media. Hij gebruikte het sociale medium VKontakte, de Russische tegenhanger van Facebook. De man postte zeker tien berichten die het OM ziet als aanzetten tot discriminatie, geweld en haat.

Categorie: |

Home » Nieuws » Social mediaplatforms treden nauwelijks op tegen antisemitisme