American Hustle is een heerlijk luchtige komedie (filmrecensie)

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

David O. Russells laatste drie films hebben in totaal 25 Oscarnominaties opgeleverd. En toen American Hustle, net als Silver Linings Playbook, in alle acteercategorieën een nominatie kreeg, was dat een unicum. Het was nooit eerder voorgekomen dat twee opeenvolgende films van dezelfde regisseur dat kunstje flikten. Deze loftuitingen aan het adres van David O. Russell zijn ietwat overdreven en hebben in de VS veel – terechte – kritiek opgeleverd. Die kritiek zou zich echter meer moeten richten op de Academy, dan op Russell. American Hustle is een heerlijk luchtige comedy waarin Russell duidelijk de stijl belangrijker dan de inhoud vindt.

Oplichters
Hoofdpersonen zijn Irving Rosenfeld (Christian Bale) en zijn minnares Sydney Prosser (Amy Adams). Zij zijn twee kleine oplichters die zich voordoen als nette investeerders en zo geld weten af te troggelen van arme, domme mensen. Op een dag worden ze echter gepakt door FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper). Hij is naief, nogal klungelig en veel te ambitieus. Hij laat Irving en Sydney vrij op voorwaarde dat ze hem helpen om corrupte politici op te pakken. Dit is slechts het begin van een plot die almaar ingewikkelder wordt, ook omdat Richie verliefd wordt op Sydney. En aangezien Sydney boos is dat Irving zijn zeurderige vrouw Rosalyn (Jennifer Lawrence) niet wil verlaten, gaat ook zij wat voor Richie voelen. Of is dat slechts oplichterij? Alsof dit allemaal niet genoeg vermaak biedt, vult Russell het plot ook aan met onder meer een Arabische sheik die eigenlijk uit Mexico komt, een keiharde casinobaas en een geliefde burgemeester die bijna per ongeluk corrupt wordt.

Kapstok
Het mag duidelijk zijn dat dit plot overvol is en dat het niet altijd even logisch is. Dat maakt echter niet zo veel uit, want Russell is eigenlijk volstrekt niet geinteresseerd in het plot. Het plot is voor hem slechts een kapstok om deze personages en acteurs in leuke scenes te plaatsen. Zo is er bijvoorbeeld geen enkele logische reden waarom Richie een hele verdieping van een luxueus hotel zou moeten afhuren. Maar het zorgt wel voor leuke scènes tussen Bradley Cooper en een geïrriteerde Louis C.K, die de politiechef speelt. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een scène waarin Jennifer Lawrence met een stel casinobazen moet flirten. Maar uiteindelijk is het succes van de film voornamelijk te danken aan het feit dat acteurs Bradley Cooper, Christian Bale en Amy Adams perfect op elkaar ingespeeld zijn. Ze worden geholpen door Russells spitsvondige, vaak humoristische dialogen en de geweldige soundtrack, maar zelfs als het de film daaraan ontbrak, zouden de scènes tussen hen enorm plezierig zijn.

Oscars
De kritiek op de Academy vanwege hun nogal overdreven adoratie van American Hustle, en David O. Russell in het bijzonder, is begrijpelijk. American Hustle is niet de revolutionaire film die bijvoorbeeld Gravity is. Het is ook geen film die op een intelligente manier een belangrijk onderwerp behandelt, zoals 12 Years A Slave. En het is zeker geen film die de aandacht van de Oscars nodig heeft om een groot publiek te bereiken. Een groot Oscarsucces zou ook niet echt bevorderlijk zijn voor American Hustle zelf. Dat schept namelijk verwachtingen die de film noch kan, noch wil waarmaken. Dit is een luchtige comedy die feitelijk alleen maar geïnteresseerd is in het creëren van leuke situaties tussen goede acteurs. Daar is helemaal niks mis mee, zeker wanneer het op zo’n overtuigende manier als hier gebeurt.

Amy Adams
Bovenstaande neemt echter niet weg dat in ieder geval de Oscarnominatie voor Amy Adams volledig terecht is. Ze weet heel goed de gedachten en emoties van haar personages te verstoppen.We weten nooit of ze oprecht verliefd is op Richie (of op Irving), of dat dit slechts onderdeel is van een plan …

Lees op MovieScene de rest van de recensie, waaronder de conclusie

Categorie:

Home » Cultuur » Film » American Hustle is een heerlijk luchtige komedie (filmrecensie)