‘De kern van ons huwelijk’

Jessica Meijer
SjoerdGeuke

‘Een goede vriendin van mij gaat over vier weken trouwen. Net als mijn man en ik twee jaar geleden, trouwen ze bij de Liberaal Joodse Gemeente en wordt de ceremonie geleid door dezelfde rabbijn. En net als wij, maken mijn vriendin en haar aanstaande een boekje voor hun gasten met uitleg over de rituelen van de Joodse bruiloft.

Choepa betekent letterlijk baldakijn en verwijst naar de overdekking waaronder het ceremoniële deel van de bruiloft plaatsvindt. De choepa is aan alle kanten open en symboliseert het gastvrije en Joodse huis dat het aanstaande echtpaar samen zal bouwen. Sommigen houden het simpel en trouwen onder vier stokken en een gebedsdoek. Anderen versieren de palen rijkelijk met bloemen en laten de doek die erboven hangt speciaal voor hen ontwerpen

Tijdens de bruiloft loopt de chatan, oftewel de bruidegom, begeleid door zijn ouders als eerste naar binnen. Onder de choepa wachten zij samen met de rabbijn op de bruid, de kallah. Zodra ook zij de choepa heeft bereikt, gaat de bruid over in een volgend ritueel; zij loopt zeven rondjes om haar aanstaande.

Dit deel vond ik een van de meest intieme momenten van mijn hele bruiloft. Terwijl ik zeven keer om mijn chatan liep, keken wij elkaar diep in de ogen aan. We wisten wat dit moment voor ons betekende. En we hadden er bewust voor gekozen dit ritueel uit te voeren.

Want niet in alle Joodse kringen is het vanzelfsprekend dat de zeven rondjes om de man worden gelopen. Een van de wat traditionelere verklaringen zegt namelijk dat het gesymboliseerde huis van de choepa toebehoort aan de chatan. Vanuit haar ouderlijk huis treedt de kallah als het ware het huis van haar aanstaande binnen. En de rondjes zouden kunnen worden opgevat alsof de man het middelpunt van haar bestaan vormt. Een ietwat onderwerpende uitleg voor een ritueel dat daartegenover juist vele verbindende en liefdevolle verklaringen kent.

Zo symboliseren de zeven rondjes bijvoorbeeld de zeven keer dat de tefilin-bandjes worden gewikkeld rond de arm van een man. En net zoals een man zich op die manier met liefde tot God verbindt, zo verbindt hij zich met liefde tot zijn bruid. Ook staat het getal zeven voor de dagen waarin de wereld is geschapen en symboliseren de rondjes die de vrouw loopt de nieuwe wereld die zij samen met haar man zal bouwen. Weer een andere uitleg verklaart dat een man op zijn trouwdag wordt vergeleken met een koning. En net zoals een koning wordt omringd door zijn legioen, wordt de bruidegom omringd door zijn bruid. Ter bescherming.

Deze laatste verklaring, verwoordt op een andere manier dezelfde uitleg die mijn man en ik kozen. In ons choepa-boekje omschreven wij het als volgt: de kallah loopt zeven rondjes om de chatan om de emotionele muur tussen hen af te breken. Tegelijkertijd omringt zij haar aanstaande met affectie en laat ze haar vaardigheden zien om hem emotioneel te beschermen.

Nu twee jaar na onze choepa vormt dit voor mij nog steeds de kern van ons huwelijk; affectie en bescherming, die uiteindelijk zorgen voor verbinding. Ik wens mijn vriendin en haar chatan eenzelfde basis toe en heel veel simches. Want ook zij kozen voor deze liefdevolle uitleg.’

Categorie:

Home » Columns en opinie » ‘De kern van ons huwelijk’