Facebook verwijdert antisemitische categorieën

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Tot nu toe was het mogelijk om via het advertentieplatform van Facebook berichten te delen die gericht waren op antisemitische groepen gebruikers.

Dat schrijft de nieuwssite ProPublica, die de proef op de som nam door zelf antisemitische groepen in te stellen als doelgroepen voor uitgelichte berichten op Facebook. Volgens ProPublica was het in elk geval tot afgelopen week mogelijk om advertenties op dit sociale medium te richten op mensen die interesse toonden in onderwerpen als ‘Jodenhater’, ‘Hoe Joden te verbranden’ en ‘De geschiedenis van waarom Joden de wereld verwoesten’.

Om te testen of deze reclamecategorieën daadwerkelijk bestonden, betaalde de nieuwssite 30 dollar om aan de doelgroepen een artikel te tonen. In alle gevallen keurde Facebook de berichten binnen een kwartier goed.

Daarop nam ProPublica contact op met Facebook, dat de categorieën daarna direct verwijderde. Het sociale netwerk zegt dat ze werden gemaakt door algoritmes en werkt eraan om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen. Volgens een woordvoerder zijn de betreffende categorieën niet vaak gebruikt.

Het advertentieplatform van Facebook kwam eerder deze maand in het nieuws, toen het sociale netwerk ontdekte dat er voor honderdduizend dollar aan advertenties werd ingekocht tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dit gebeurde door vage accounts die banden bleken te hebben met Rusland.

Facebook zegt de laatste maanden veel te doen aan het monitoren van haatberichten en nepnieuws. CEO Mark Zuckerberg schreef dat er geen plaats is voor haat op Facebook: “Het is schandalig dat we nog steeds moeten benadrukken dat neo-Nazi’s verkeerd zijn.”

Categorie:

Home » Nieuws » Facebook verwijdert antisemitische categorieën