Filmrecensie: 3 Days to Kill

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Ethan Renner (Kevin Costner) is een CIA-agent die als missie heeft een belangrijke schurk, genaamd De Albino, te elimineren. Echter, op het moment suprême zakt hij in elkaar en De Albino weet te ontsnappen. In het ziekenhuis komt Ethan erachter dat hij een hersentumor heeft met uitzaaiingen naar de longen. In de drie maanden die hem nog resten, wil Ethan het contact met zijn ex-vrouw Christine (Connie Nielsen) en dochter Zoey (Hailee Steinfeld) herstellen. In eerste instantie staan zij wat wantrouwig tegenover zijn plotselinge belangstelling, maar als Ethan Christine belooft dat hij gestopt is bij de CIA laat ze hem toe in hun levens in de wetenschap dat ze langzaam afscheid van elkaar zullen moeten nemen. Als CIA-topvrouw (Amber Heard) Ethan een experimenteel geneesmiddel toeschuift, lijkt de kans op een langer leven nabij. Er zit echter wel een addertje onder het gras: de verzwakte Ethan moet alsnog de klus met De Albino klaren.

Emotioneel hart
Regisseur McG noemt zichzelf een typisch Amerikaanse filmmaker en dat is hij natuurlijk ook. Hij maakte Charlie’s Angels en Terminator Salvation. Toen hij de kans kreeg om een script van Luc Besson op locatie in Parijs te filmen, hapte hij meteen toe. Deze internationale ervaring zou hem uitdagen te experimenteren met zijn typisch Amerikaanse filmstijl. Nieuw voor McG was ook het script dat draait om actie en spanning, maar uiteindelijk een emotioneel hart heeft.

The Bodyguard
De eerste tien minuten van 3 Days to Kill geven een verkeerd signaal af: het knallende geluid van vuurwapens, een wilde achtervolging en een hoop lijken horen onmiskenbaar bij een keiharde actiefilm. Als snel blijkt dat deze film zich meer richt op het hart dan op de adrenaline en daarin herkennen we ook de stempel van Luc Besson. Eenzelfde soort balans zagen we ook in Leon. In 3 Days to Kill gaat die combinatie alleen wat minder goed samen. Het dramatische gedeelte van de film is vele malen interessanter dan het actiegedeelte. Dat laatste neemt ook weinig originele vormen aan: zo is er wederom een Duits sprekende slechterik. Je vraagt je op een gegeven moment niet meer af of Ethan De Albino nog te pakken krijgt, je wilt weten of de band met zijn dochter en ex-vrouw weer beter wordt. Ook de manier waarop Ethan het contact met zijn dochter probeert te herstellen is aandoenlijk en bij vlagen humoristisch, zoals de scène in de nachtclub die sterk aan zijn rol in The Bodyguard doet denken.

Lees de rest van deze recensie op MovieScene.nl

Home » Cultuur » Film » Filmrecensie: 3 Days to Kill