Israël sluit jaar af met nieuw toerisme-record, mede door ‘marketing-revolutie’

Jeruzalem
Redstock

Waar in Europese steden steen en been wordt geklaagd over de toename en overlast van het massatoerisme, worden die groeiende aantallen toeristen in Israël juist toegejuicht. Op de valreep van het kalenderjaar 2019 komt het Israëlische ministerie van Toerisme met de nieuwste cijfers: dit jaar mocht het land ruim 4,5 miljoen toeristen verwelkomen, een record. Israël wil in 2020 doorgaan op de ingeslagen weg, waarop de toerismebranche nog meer moet groeien. Dit meldt de Jerusalem Post. Israël hoopt dat de regio kan profiteren van haar toeristische groeicijfers.

De heetste cijfers
Het gaat om een stijging van elf procent ten opzichte van het aantal toeristen in het jaar 2018. Dat lag toen op circa 4,2 miljoen. Ook de inkomsten zijn gestegen. In 2019 verdiende Israël ruim 5,9 miljard euro aan de toeristenindustrie. Ook dat is een toename. Daarnaast zijn er nog meer groeicijfers te zien. Zo steeg het aantal vakantiegangers uit China met 51 procent en waren er meer overnachtingen in Tiberias (achttien procent), Jeruzalem (acht procent) en Tel Aviv (negen procent). En in totaal waren er 12,1 miljoen hotelovernachtingen in 2019 tegenover 11,6 miljoen in 2018.

Marketing-revolutie
De Israëlische minister van Toerisme prijst het beleid van de regering Netanyahu. “Deze historische prestatie is een direct resultaat van de voortdurende revolutie in de marketing van Israël over de hele wereld, geleid door het Israëlische ministerie van Toerisme,” aldus minister Yariv Levin. Hij benadrukt dat de Israëlische infrastructuur meer is ontwikkeld en dat de regering internationale luchtvaartmaatschappijen heeft aangemoedigd om nieuwe routes naar Israël te openen. “Ook is er de samenwerking met ‘s werelds toonaangevende toeristische agenten.”

Stedentrips
De toerisme-marketing van Israël is de laatste jaren ook meer gericht op toeristen die een stedentrip willen maken. In Europa worden Tel Aviv en Jeruzalem aangeprezen als combinatie om te bezoeken. ‘Two Sunny Cities, One Break’ is een goed lopende campagne, benadrukt directeur-generaal Amir Halevi van heg ministerie van Toerisme in de Jerusalem Post. “We richten onze aandacht nu op het ontwikkelen van aanvullende toeristische producten, vooral de Negev en Arava. We zien het grootste potentieel in de ontwikkeling van deze producten, het vergroten van het aantal toeristen en van economische groei in de hele regio.” Hiermee doelt Halevi op toeristen die hun bezoek aan Israël combineren met buurlanden zoals Jordanië of Egypte.

Miljoenste passagier
Dan zijn er nog de vliegvelden van Israël, die zondag al groeicijfers lieten zien. Zo mocht het nieuwe vliegveld Ramon, dat achttien kilometer ten noorden van Eilat ligt, eind december zijn miljoenste bezoeker verwelkomen. Het ging om een passagier van een Lufthansa-vlucht uit Frankfurt. De luchthaven Ramon ging in januari 2019 open en hoopt volgend jaar nog betere cijfers te laten zien.

Categorie: |

Home » Nieuws » Israël sluit jaar af met nieuw toerisme-record, mede door ‘marketing-revolutie’