Jonet.nl heeft een vernieuwde website

Screenshot nieuwe website Jonet.nl

Jonet.nl heeft een nieuwe website en is grondig bij de tijd gebracht. Sinds enkele dagen staat de vernieuwde site online. Met deze site kan het Joodse medium, dat dagelijks nieuws brengt uit Joods Nederland, Israël en de Joodse wereld, in de komende jaren weer vooruit. Het doel is om bezoekers te informeren op een verantwoorde, onbevooroordeelde en informatieve wijze, zodat de site kan bijdragen aan een neutrale beeldvorming over Joden in Nederland. Het bestuur van de Stichting Landelijk Joods Netwerk, waartoe Jonet.nl behoort, is blij met de nieuwe ontwikkelingen op website-gebied. “Het werd hoog tijd Jonet in een nieuw jasje te stoppen en bij de tijd te brengen. Dat is nu gelukt. Zo kan de site nog beter haar rol vervullen als Joodse nieuwssite en platform voor Joods Nederland, en geïnteresseerde niet-Joden”, aldus voorzitter Bart Vink van de Stichting. De website is gebouwd door het webbouwbedrijf Mackrad.nl

Nieuwe ‘look and feel’

In de nieuwe site heeft Jonet.nl gekozen voor een totaal nieuwe ‘look and feel’ met een strakker design en nieuwe, vaste kleuren. “We kiezen voor blauw, groen, wit en zwart. Ook heeft Jonet een nieuw logo gekregen. In de komende jaren gaan we hiermee verder en willen we het project inhoudelijk gezien uitbouwen,” aldus hoofdredacteur Kemal Rijken. Ook hij vindt dat het tijd werd om de site te moderniseren. “Het oranje en de pastelkleuren waren enigszins achterhaald. Alleen al omdat oranje als kleur niet op alle plekken hetzelfde is.” Soms had Rijken het gevoel een serieuze nieuwssite te maken met een wat te jolig uiterlijk. “Mettertijd is jonet.nl inhoudelijk gegroeid. Het ontwerp van 3,5 jaar geleden paste bij de site die wij toen hadden. Daar hebben de ontwerpers van toen ook rekening mee gehouden. Nu zitten we in een andere fase en daarom is het goed om voor een nieuwe vorm te kiezen.” Ook kiest de redactie ervoor om meer en groter beeld te gebruiken, want ‘één foto zegt soms meer dan duizend woorden’.

Eenvoud

De nieuwe website is van alle gemakken voorzien. “We willen het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken. Voorheen moest die naar beneden scrollen of een nieuwe pagina openen om artikelen te kunnen zien, maar nu hoeft dat niet meer,” legt Rijken uit. Bovenin bevindt zich een menubalk die uitklapt. Wie daar met zijn cursor op gaat staan, ziet vanzelf de meest actuele artikelen in de categorieën en rubrieken van jonet.nl. “Als je in de bovenste balk wisselt van knop, dan wissel je ook van uitklapbord. Voor een aantal bezoekers zal dit in het begin even wennen zijn, maar we zijn ervan overtuigd dat de uitklapborden goed zullen werken omdat ze een overzicht geven dat meer totaal is.” Wie ouderwets naar beneden wil scrollen, kan dat op het nieuwe Jonet.nl naar hartenlust blijven doen. “Als je houdt van scrollen, dan valt er genoeg te doen op de nieuwe site. Onder de nieuwsartikelen zijn populaire rubrieken zoals columns, Joodse wereld en boeken nog eens extra uitgestald.”

Joodse agenda

In de rechter zijbalk is de vertrouwde agenda met activiteiten van en voor Joods Nederland te zien. “Natuurlijk, want we weten hoeveel waarde Joodse organisaties in het kerngebied Amsterdam-Amstelveen en in de Mediene hechten aan deze agenda. Het kan hen helpen om extra bezoekers te krijgen en om te laten zien waar ze mee bezig zijn,” aldus Rijken, die stelt dat een van de missies van Jonet.nl ‘verbinden’ is. “We willen er zijn voor zoveel mogelijk spelers in Joods Nederland. Van klein tot groot.” De Joodse ‘Gouden’ Gids is in het nieuwe Jonet komen te vervallen. Waarom eigenlijk? “In de Joodse Gids stonden circa tweehonderd Joodse organisaties met naam en toenaam benoemd. Organisaties moesten zelf wijzigingen aanleveren, zodat de gids up to date bleef. Hoewel een aantal clubs dit trouw bleef doen, heeft het overgrote merendeel het laten afweten. Wij begrijpen dat best, want Joodse organisaties hebben het vaak al druk genoeg.”

Uitnodiging: word partner van Jonet

Jonet.nl biedt nu ook ruimte voor Joodse organisaties om informatie te delen op een eigen ‘landingspagina’. “Jonet.nl wil een uitnodiging zijn voor andere organisaties om informatie te delen en bezoekers te verleiden voor hun activiteiten”, aldus Stichtingvoorzitter Vink. Joodse instellingen die een eigen plek willen op Jonet.nl, kunnen voortaan partner van de website worden. Zo kunnen ze meeliften op het succes van dit online project. “Met landingspagina’s voor externe Joodse partijen en organisaties kunnen deze niet alleen het project steunen, maar ook beter zichtbaar worden en meer gevonden worden,” vult Rijken aan. Op diverse sites worden landingspagina’s normaal gesproken gebruikt door bedrijven die hun producten willen aanbieden op een andere plek dan op hun eigen website alleen. “Zo’n pagina is dan gefocust op een specifieke doelgroep of op een bepaald product. Binnen Jonet.nl bieden we op dezelfde manier een product aan, maar dan voor een Joodse instelling of speler die een eigen landingspagina wil.” Wie partner wordt, krijgt een eigen pagina op Jonet.nl met alle informatie die zij daarop kwijt wil. Dit gebeurt in samenwerking met Jonet.nl, zodat alles op elkaar aansluit en er zo goed mogelijk geprofiteerd kan worden van de mogelijkheden die onze site biedt.

Enthousiasme

Alle betrokkenen binnen Jonet zijn blij met de nieuwe site. Dit geldt ook voor het bestuur van de Stichting waartoe jonet.nl behoort. Voorzitter Vink onderschrijft dat nieuws, achtergronden, columns en de agenda met de vernieuwde site nog aantrekkelijker én beter te vinden zijn voor iedereen. “Jonet.nl is onafhankelijk en presenteert actuele informatie. Onder dagelijkse aansturing van onze hoofdredacteur Kemal Rijken wordt de inhoud van de site steeds relevanter. Met die inhoud en de nieuwe vormgeving ben ik ervan overtuigd dat de site nu nog beter haar rol kan gaan vervullen als Joodse nieuwssite en platform met informatie voor Joods Nederland en geïnteresseerden in de Joodse gemeenschap.” JMW heeft als eerste een landingspagina op Jonet.nl gemaakt. Vink verwelkomt deze stap. “Jonet is namelijk nadrukkelijk ook een uitnodiging voor andere Joodse organisaties om informatie te delen en bezoekers te verleiden deel te nemen aan activiteiten. Als bestuur van Jonet zijn wij voor nu blij dat het gelukt is de site te vernieuwen én online te zetten. We kijken vol vertrouwen naar de toekomst.”

Geschiedenis

Jonet.nl werd in de jaren 2000 bedacht door Hans Vuijsje, de toenmalig directeur van JMW. In 2011 werd de Stichting opgericht, waarbij zeven partnerorganisaties zich aansloten, en in 2013 werd de eerste versie van de site gelanceerd. Op de eerste site stonden korte nieuwtjes en Joodse activiteiten centraal. Vrijwilligers in het hele land speurden de activiteiten op en voerden deze in op de agenda-pagina, die met een interactieve kaart van Nederland te raadplegen was. Twee jaar later, in maart 2015, werd een nieuwe site gelanceerd (Jonet 2.0). Hierop werd veel uitgebreider bericht over nieuws in Joods Nederland, Israël en de Joodse wereld, maar werd ook de huidige columnistenpoule geïntroduceerd. Opiniemakers, waarvan de meesten met een Joodse achtergrond, schreven minimaal twee keer per week een artikel over allerhande onderwerpen met een Joodse invalshoek. Gedurende de periode 2015-2018 steeg het aantal unieke bezoekers van Jonet.nl van circa honderdduizend per jaar naar circa driehonderdduizend per jaar.

Jonet.nl spreekt zowel Joden aan uit georganiseerd Joods Nederland als ongebonden Joden die niet actief zijn binnen Joods Nederland. Van de Joodse bezoekers komt een groot deel uit het kerngebied Amsterdam-Amstelveen, maar een groot deel is ook afkomstig uit de Mediene (buiten het kerngebied). Meer dan de helft van de bezoekers heeft geen Joodse achtergrond en komt naar de site uit nieuwsgierigheid om om meer te leren over het Jodendom. Tevens heeft Jonet Nederlandstalige bezoekers uit Israël en de rest van de wereld.

Categorie:

Home » Jonet.nl heeft een vernieuwde website