Joodse Gemeente Amsterdam zoekt Manager Community en Organisatie – adv.
De Joodse Gemeente Amsterdam is aan het veranderen en wil zich meer gaan Richten op de sjoelgemeenschappen en de achterban. Om dat te kunnen verwezenlijken heeft het bestuur een nieuwe functie gecreëerd: de Manager Community en Organisatie. Deze persoon moet een kwartiermaker worden die de nieuwe ambities van de Gemeente mede waar kan maken. Het moet iemand zijn die de veranderingen die het bestuur in gang heeft ingezet verder kan doorvoeren, maar ook iemand die leiding kan geven aan een team én leden en vrijwilligers wil betrekken. De manager is verder verantwoordelijk voor het onderhouden van voorzieningen en faciliteiten, de financiële huishouding en met name ook voor activiteiten en de communicatie naar en voor de leden en sjoelgemeenschappen. Interesse? Klik dan hier voor de vacature.
Sociale activiteiten
Voorzitter Ruben Troostwijk van de Joodse Gemeente Amsterdam benadrukt dat zijn organisatie verder wil op de ingeslagen weg. “We hebben in de coronacrisis gemerkt dat het verbinden van leden en samen dingen doen erg goed valt onder onze achterban. Te denken dan vooral aan de social zooms waarin lezingen, debatten en interviews te zien waren, maar ook aan gezamenlijke activiteiten maaltijden en vormen van onderwijs.” Een aantal jaar geleden hebben de sjoels meer autonomie gekregen, maar uiteindelijk valt alles nog steeds onder de Nederlands-Israelietische Hoofdsynagoge (NIHS), die thans ook Joodse Gemeente Amsterdam heet. “De mensen verwachten van ons als Joodse gemeente dat wij activiteiten voor de community organiseren. En daar willen we dan ook mee doorgaan.”
Spin in het web
De nieuwe manager moet de spil van de organisatie worden. Hij of zij is zowel verantwoordelijk voor community building als voor de operatie. Enige financiële kennis is een voordeel. Waarom? “Twee seniore functies gaan volgend jaar met pensioen en daar is deels vervanging voor nodig. Vandaar dat we deze nieuwe functie wat breder hebben vormgegeven. Het sluit ook aan aan de verwachtingen van onze leden.” Het zwaartepunt ligt bij het bouwen van de ‘communities’ en het ondersteunen van de sjoelgemeenschappen, maar ook bij het leggen van persoonlijke contacten met leden en vrijwilligers. Die laatsten zijn essentieel om de plannen van de manager goed uit te voeren.
Plan maken
Er moet dan ook een plan komen voor de optimale inzet van vrijwilligers en de manager zorgt voor tevens voor werving en aansturing. Een actieve groep medewerkers ondersteunt hem of haar in deze rol. “Het heeft ook te maken met de manier waarop je als Gemeente met je leden communiceert. Vroeger had je een papieren nieuwsbrief die bij de mensen thuis op de mat, maar inmiddels hebben we alles digitaal en gebeurt er heel veel op social media. Communicatie is een belangrijk onderdeel van deze functie. Verder willen we meer synergie tussen de sjoels krijgen, zodat er een hechter netwerk ontstaan en synagogen elkaar nog beter kunnen helpen dan nu al het geval is.”
Ledenbehoud
Communicatie is dus cruciaal en wordt gezien in content die de manager creëert voor diverse kanalen zoals social media, website(s) en nieuwsbrieven. Dit zodat er continue interactie plaatsvindt tussen en met de leden, maar ook de synagoge-gemeenschappen. Tevens bewaakt de manager de huisstijl van de Joodse Gemeente Amsterdam, zowel intern en extern. Hij of zij moet op diverse niveaus adequaat en tactvol kunnen communiceren, en gemakkelijk kunnen schakelen tussen de verschillende groepen. Planning- en organisatietalent zijn nodig om activiteiten, tijd en middelen effectief op elkaar af te stemmen en om de gestelde doelen te bereiken. Troostwijk: “Bij deze doelen horen ook ledenbehoud en -groei, met name onder studenten en jonge gezinnen. Maar ook valt hier het behoud van onze huidige leden onder.”
Jongeren en gezinnen betrekken
Troostwijk benadrukt dat zijn gemeente er niet alleen wil zijn voor leden die uiteindelijk Joodse begraven willen worden. “Het is bedoeling dat de nieuwe manager organisatie en communicatie de groepen in de jonge en middelbare leeftijdsklasse weet te binden met de gemeente en onze sjoels.” Voor deze nieuwe functie is een sterk omgevingsbewustzijn essentieel om de behoeften van de achterban goed in te schatten en om te zetten naar inspirerende communicatie en evenementen. “Neem bijvoorbeeld gezamenlijke Poerim- of Chanoekavieringen met de sjoels, een wekelijks sjabbatdiner voor studenten of het organiseren van activiteiten voor de kinderen die Joods onderwijs volgen. Ook willen we activiteiten organiseren voor een breed, geïnteresseerd publiek.”
Een passend salaris
Daarbij hebben collega’s elkaar nodig en zodoende moet de nieuwe manager Communicatie en Organisatie ook een teamspeler zijn met hart voor de organisatie en de sjoelgemeenschappen. Hij of zij heeft een HBO/WO-werk- en denkniveau en heeft minimaal vijf jaar ervaring in een soortgelijke functie. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de hospitality, de evenementenbranche of bij een grote vereniging of organisatie. Hoeveel uur verwacht Troostwijk dat de nieuwe manager wekelijks gaat vervullen? “We hopen op 32 tot veertig uur per week, en we zullen een passend salaris met goede arbeidsvoorwaarden bieden. Mensen die meer willen weten kunnen mailen met recruter Marline Stoffer via mstoffer@360careers.nl.” Bekijk de vacature hier.
Dit artikel is een advertorial in opdracht van de Joodse Gemeente Amsterdam.
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren