Klant is koning bij religieuze dienstverlening

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Minister Naftali Bennett en staatssecretaris Rabbijn Eli Ben-Dahan kondigden een reeks hervormingen aan die een einde moeten maken aan de huidige praktijk van religieuze raden in Israël. Die praktijk is een bron van ergernis bij Israëli’s de zijn overgeleverd aan het monopolie van locale religieuze gemeenten. Iedere Israëli kan trouwen in elke gemeente. De aanstelling van voorzitters van religieuze gemeenten wordt geprofessionaliseerd. En het aantal raden wordt met veertig procent teruggebracht.    

Iedereen die te maken krijgt met een belangrijk moment in de levenscyclus, variërend van huwelijk tot dood, weet het maar al te goed. Het zijn vaak de enige echte inhoudelijke contactmomenten met het jodendom. En de ervaring tijdens die momenten is diep en vaak overwegend negatief. De verhalen over hardvochtigheid en grofheid op basis van politieke overwegingen in plaats van professionele criteria zijn legio. Het is niet voor niets dat één op de vier Israëli’s buiten Israël trouwt om te ontkomen aan het monopolie van het rabbinaat.    

Rabbijnen zullen aan klantenbinding moeten gaan doen nu iedere Israëli kan trouwen in een huwelijksdistrict naar keuze. Dus geen vanzelfsprekende rijen meer met trouwlustigen die zijn overgeleverd aan de willekeur van rabbijnen. De rabbijnen zullen met interessante voorwaarden moeten komen om die 600 NIS binnen te halen die een huwelijksvoltrekking opbrengt. Verder is de aanstellingsprocedure van de voorzitter van de religieuze raad aangepast. Geen vriendjespolitiek meer, maar een vastgelegd transparant protocol. Tot slot wordt het aantal religieuze raden met 40 procent teruggebracht tot tachtig stuks. De besparingen die dat oplevert worden geïnvesteerd in een betere dienstverlening aan het publiek [MW].

Bron: Jerusalem Post

Categorie:

Home » Nieuws » Religie » Klant is koning bij religieuze dienstverlening