KLM geeft Israëli’s geld terug, maar laat Nederlandse klanten in de kou staan

KLM
wikipedia

De KLM betaalt geld terug aan Israëlische klanten wiens vlucht niet doorgaat vanwege de coronacrisis, maar doet haar Nederlandse klanten af met een voucher, ofwel een tegoedbon. Daarmee komt het concern de Israel Consumer Council tegemoet. Die had druk had uitgeoefend op alle luchtvaartmaatschappijen die terugbetalingen afhielden. Dat meldt The Times of Israel. Gedupeerden met een Nederlands paspoort moeten het nog steeds met een tegoedbon doen. Dit was geen eis van de Israel Consumer Council.

De Israëlische consumentenbond dreigde naar de rechter te stappen om luchtvaartmaatschappijen te dwingen geld terug te betalen aan Israëlische gedupeerden. Zodoende besloten onder andere Air France, Iberia en het Portugese TAP om alsnog tot betaling aan hun klanten over te gaan. KLM voegt zich nu in dat rijtje. De Israel Consumer Council houdt daad bij het woord, want tegen Ukraine Airlines, het Amerikaanse United Airlines, het Griekse Aegean Airlines en de Spaanse prijsvechter Vueling zijn ondertussen rechtszaken aangespannen.

Hoewel de Israel Consumer Counsil zich beroept op internationale wetgeving en ook de Europese Commissie heeft benadrukt dat luchtvaartmaatschappijen geld moeten teruggeven aan gedupeerden, houden niet alle bedrijven zich daar aan. KLM behoort daar dus ook toe. Op de site stuurt het concern aan op tegoedbonnen die een jaar geldig zijn en tot 30 september kunnen worden aangevraagd: ‘We raden u sterk aan om gebruik te maken van de online opties om uw vlucht te wijzigen of een reisvoucher aan te vragen’.

Passagiers wiens vlucht niet doorgaat, hebben het recht om af te zien van een voucher of een omboeking en mogen hun geld terugeisen. Omdat het luchtvaartverkeer grotendeels is komen stil te liggen vanwege de coronacrisis, houden veel luchtvaartbedrijven dat geld liever vast. Op die manier kunnen ze hun kop boven water houden totdat er betere tijden komen, denken ze. Volgens de Europese Commissie negeren deze maatschappijen de wet en hoeven consumenten geen tegoedbon te accepteren. Ook consumentenbonden stellen dat vliegmaatschappijen de rekening te snel bij hun klanten neerleggen.

Categorie: |

Home » Nieuws » KLM geeft Israëli’s geld terug, maar laat Nederlandse klanten in de kou staan