Maasstad en Hofstad kiezen EBS als vervoerder

EBS
wiki

Rotterdam en Den Haag hebben gekozen voor Egged Bus Systems (EBS) als hun regionale busvervoerder. Deze Nederlandse dochter van de Israëlische busmaatschappij Egged exploiteert al buslijnen in de regio’s Rijnmond en Groot-Amsterdam. Nu is de metropoolregio Rotterdam-Den Haag ook aan de beurt. Net als bij de aanbesteding van de andere buslijnen werden bestuurders van de regio bestookt door BDS-activisten, die vinden dat Egged een bedrijf is dat meewerkt aan ‘de bezetting’. Niettemin kozen de bestuurders voor EBS, dat als beste en voordeligste firma uit de bus kwam. Daarnaast heeft ook The Rights Forum problemen met de keuze voor EBS.

Niet alleen de pro-Palestijnse activisten, maar ook de vakbond heeft kritiek. De FNV heeft vragen over de komst van EBS. Zijn de rechten van de buschauffeurs nog gewaarborgd en hoe zal het er in de toekomst aan toe gaan? EBS won de tender van busmaatschappij Connexxion. “We weten dat Connexxion heel scherp heeft aanbesteed. En dat EBS daar kennelijk nog onder heeft geboden. We zijn dus benieuwd hoe het gaat lopen,” zegt een van de buschauffeurs tegen TV West. Ook de FNV zelf is al kritisch. “EBS is wel gehouden aan de cao voor het streekvervoer, maar het is mogelijk dat EBS gaat schaven aan de oude rijtijden. Het zou zo kunnen zijn dat EBS de chauffeurs laat door buffelen voordat ze een pauze kunnen nemen. Dat zou een uitholling kunnen betekenen van de arbeidsvoorwaarden,” meent FNV-woordvoerder Ron Sinnige.

In de komende zes weken geldt nog een bezwaarperiode voor EBS, waarna de vakbond en het bedrijf met elkaar in gesprek gaan. Per 25 augustus 2019 zal EBS de buslijnen van de metropoolregio overnemen. De pro-Palestijnse actieclub The Rights Forum heeft echter problemen met de komst van het concern. Volgens de organisatie is EBS ‘schuldig’ omdat moederbedrijf Egged ‘een netwerk onderhoudt van busdiensten dat de illegale Israëlische “nederzettingen” en “buitenposten’” op de Westelijke Jordaanoever onderling en met Israël verbindt.’ Volgens The Rights Forum gaat de metropoolregio ‘lijnrecht in tegen het ontmoedigingsbeleid van de Nederlandse regering’, dat neerkomt op het afraden van het investeren in bedrijven die actief zijn op de West Bank en de Golan Hoogvlakte. Dat EBS een onafhankelijk Nederlands bedrijf met Egged als een van de aandeelhouders, wordt door The Rights Forum achterwege gelaten.

De BDS-beweging, waar The Rights Forum nauw aan verwant is, heeft eerder al veel gedaan om EBS te stoppen. Tevergeefs. In 2016 werden leden van de Amsterdamse regioraad getrakteerd op een mailbombardement van BDS-activisten tegen een keuze voor de busmaatschappij. Tijden lang werden raadsleden en wethouders bestookt met mails, waarin hard tekeer werd gegaan tegen EBS. Alle leden van de genoemde regioraad, waaronder de burgemeesters Don Bijl (VVD) van Purmerend en wijlen Eberhard van der Laan (PvdA) van Amsterdam kregen mails. Ook de verkeerswethouders Pieter Litjens (VVD, Amsterdam) en Derk Reneman (VVD, Haarlemmermeer) ontvingen mailtjes; evenals diversiteitswethouder Simone Kukenheim (D66, Amsterdam). Het bombardement hield volgens anonieme bronnen weken aan. In hun teksten vergeleken de BDS’ers de regering in Israël met het apartheidsregime uit het Zuid-Afrika van voor 1994.

Categorie:

Home » Nieuws » Maasstad en Hofstad kiezen EBS als vervoerder