Mathieu Daniël Polak krijgt Visser-Neerlandiaprijs voor zijn Joodse carillonwerken
In Turnhout heeft Mathieu Daniël Polak de Visser-Neerlandiaprijs gekregen. De jury kende hem de award toe voor zijn ‘baanbrekende werk met het componeren en arrangeren van carillonmuziek’. Vorig jaar componeerde hij ‘Chag
Sameach’ (vreugdevolle en goede feestdagen), een suite voor carillon waarin de Joodse feestdagen centraal staan. Vorig jaar was de eerste uitvoering ervan in de Amsterdamse Westertoren. Polak bedankte de jury van het Algemeen-Nederlands Verbond (ANV) voor de erkenning en het toekennen van de prijs.
Innovatie
‘Polak draagt bij aan creatieve en innovatieve veranderingen in het ‘beiaardlandschap’ door het gebruik van niet-westerse muzikale elementen in zijn composities en arrangementen. Deze innovaties voegt hij toe aan de reeds bestaande traditionele en stijl eigen vormen van beiaardmuziek, een traditie met een geschiedenis van ruim vijfhonderd jaar’, zo staat te lezen in het juryrapport. Voorafgaand aan de uitreiking gaven de beiaardiers Georg Wagner, Ariane Toffel en Christian Michel een Chag Sameach-concert op het carillon van de Pieterstoren in Turnhout.
Verwelkomd worden
Componist en beiaardier Polak bedankte ook musicoloog Anton Molenaar, die de aanvraag voor de prijs had ingediend en het ANV voor de toekenning van de award. Polak vertelde hoe belangrijk het is dat alle Nederlanders door het carillon verwelkomd worden. Dat geldt volgens hem ook voor nieuwe Nederlanders. Polak hoopt dat andere componisten en arrangeurs zich uitgenodigd voelen, mede door de Visser-Neerlandia Prijs, om Indonesische, Surinaamse, Arabische en Chinese muziek te maken voor het carillon. Verder bedankte hij zijn echtgenote, moeder, vrienden en collega’s.
Oefenklavier
Beiaardier Boudewijn Zwart, die vorig jaar op 7 mei de premiere vanuit de Westertoren opvoerde, was ook in Turnhout aanwezig. Hij prees het werk van Polak. In zijn laudatio zei hij onder meer: “De composities zijn echt geschreven door een beiaardier. De stukken zijn snel in te studeren en met gemak foutloos uit te voeren. Het is logisch geschreven en voor een groot publiek toegankelijk.” Het is mooi dat er een boek is gekomen met Joodse muziek dat in première gebracht kon worden op de Westertoren in Amsterdam, aldus Zwart. Op het oefenklavier speelde hij een paar composities en arrangementen uit het boek Chag Sameach.
Geen hoogtevrees
De jury nam ook mee in haar besluit dat Polak vorig jaar veel media-aandacht wist te arrangeren rond Chag Sameach, onder meer in Het Parool en op Jonet.nl. In een interview op deze site zei hij: “Al jaren zat ik te dubben. Ik wilde mezelf ergens in specialiseren en dacht: ik ben beiaardier, componist en Joods. Als ik die drie dingen samenvoeg, dan doe ik iets wat Joods is en wat mogelijkheden voor nieuwe projecten biedt.” Dit resulteerde in de Joodse werken voor het klokkenspel. Hij heeft geen last van hoogtevrees. “Als ik eenmaal bovenin een toren zit en ik ben aan het spelen, dan ben ik volledig in mijn element. Het spelen gaat voor en van hoogtevrees heb ik geen last. Bovendien, die toren valt niet om.” De redactie van Jonet.nl zegt mazzeltov tegen Polak.
Lees ook:
Eerste Joodse carillonconcert in Westertoren – ‘We stoppen vóór het Acht Uur Journaal’
Vanaf het terras van café P96 aan de Prinsengracht kijkt Polak naar de Westertoren, die verderop fier boven alle daken uit toornt. “Ik ben geen Amsterdammer en woon in Maarn, maar het is hoe dan ook fantastisch om dit concert hier te mogen geven; in deze stad, met zoveel Joodse geschiedenis.”
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren