Naftaniel wil onderzoek naar roofkunst in koninklijke collectie

Beeld: wikipedia
Beeld: wikipedia

Vorige week maakte een commissie onder leiding van Rudi Ekkart, oud-directeur van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, bekend dat in de collecties van 41 Nederlandse musea kunst is aangetroffen die mogelijk in de oorlog is geroofd. Het Paleis op de Dam weigerde aan het onderzoek van de commissie mee te werken, omdat ‘de kans verwaarloosbaar is dat objecten met een problematische herkomstgeschiedenis in de collectie zitten’. Ekkart betreurt de opstelling van het koninklijk paleis. “Al was het maar om lastige vragen te voorkomen. Ik zal daar met degenen die hierover gaan, nog eens over praten.”

De koninklijke kunstcollectie is privé-eigendom en daarom geheim. De verzameling is nooit op de aanwezigheid van roofkunst onderzocht. Ten onrechte, vindt Ronny Naftaniel, voormalig lid van de commissie Herkomst Gezocht, die zich boog over teruggave van door de nazi’s ontvreemde kunst. Naftaniel wijst er op dat prins Bernhard contacten onderhield met de beruchte Duitse nazibankier Alois Miedl, die fortuin maakte met de grote kunstcollectie van de Joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker. “Miedl is na de oorlog met zeer waardevolle werken naar Spanje gevlucht. Ook daarna heeft hij nog contact met Bernhard gehad. Die topstukken zijn nog steeds spoorloos.”

Ook kunsthistoricus Gerard Aalders, oud-onderzoeker van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, pleit voor een onafhankelijk onderzoek. “Het teruggavebeleid na de oorlog is redelijk goed verlopen, behalve waar het kunst betrof. De nationale kunstcollectie werd mooi aangevuld zonder dat het een cent kostte, en muren van paleizen en rijksgebouwen konden zo leuk worden opgetuigd.” [ADV]

Categorie:

Home » Cultuur » Naftaniel wil onderzoek naar roofkunst in koninklijke collectie