NIDA: geen Israëlische bussen in Rotterdam

NIDA
Youtube

De Rotterdamse islampartij NIDA is kwaad dat er vanaf eind dit jaar bussen van het Israëlische bedrijf EBS zullen rijden in de omgeving van Rozenburg en Spijkenisse. Onlangs gunde de Rotterdamse metropoolregio – die over het regionale openbaar vervoer gaat – het contract voor het openbaar vervoer aan dit concern. EBS behoort tot de Egged Group, die busvervoer in Israël en andere landen verzorgt. NIDA vindt dat de busmaatschappij niet eens aan de gunning mee had mogen doen. Als dat al zou zijn gebeurd, dan zou het in strijd zijn geweest met de Nederlands regels voor aanbestedingen. Wel loopt er nog een bezwaarprocedure.

NIDA-voorman Nourdin El Ouali vindt dat EBS bijdraagt aan de ‘Israëlische kolonisering, apartheid en mensenrechtenschendingen in Palestina’. Op Facebook laat hij zijn ongenoegen zien. Hij krijgt bijval van aanhangers: ‘Dit is absurd! Israël schendt alle verdragen, tot zelfs het vermoorden en opsluiten van vrouwen en kinderen. Laat staan het feit dat het gaat om een bezetting! Moet de bezetter nog meer worden gefinancierd om door te gaan met de onmenselijke en afschuwelijke praktijken tegen de Palestijnen?’ Ook is er tegengeluid. ‘Het uitsluiten van een Israëlische maatschappij doet denken aan haat zaaien en discriminatie. Iedere busmaatschappij moet gelijk worden behandeld.’

BDS-mailbombardement
Om zijn boosheid kracht bij te zetten roept El Ouali op tot een boycot van EBS. Daarmee krijgt hij de activisten van de beweging Boycot, Desinvesteren en Sancties (BDS) achter zich, die een kleine twee jaar geleden in Amsterdam alles tewerk stelden om buslijnverbindingen met Aalsmeer en Uithoorn door de Egged Group te voorkomen. Toen werden de leden van de Amsterdamse regioraad gebombardeerd met honderden emails, die allemaal dezelfde boodschap bevatten: ‘doe het niet’. Ook GroenLinks in de regioraad pleitte ervoor dat de gunning niet naar Egged zou gaan. Uiteindelijk koos de Amsterdamse regioraad voor een ander busbedrijf. Het is nog niet duidelijk of de regioraadsleden toentertijd zijn gezwicht voor de druk van BDS.

Vooralsnog lijkt het erop dat NIDA-leider El Ouali in Rotterdam zijn zin niet zal krijgen. “Als we een openbare aanbesteding houden, kan elk vervoersbedrijf dat voldoet aan de Nederlandse wetgeving meedoen,” vertelt een woordvoerster van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag aan het AD. EBS opereert al jaren in Nederland en voldoet aan alle spelregels. “Wij gunnen op basis van objectieve criteria. Wij kijken daarbij naar het beste voor onze reizigers en het ov.” De zegsvrouw benadrukt dat aanbestedingen, in tegenstelling tot de Amsterdamse metropoolregio, anoniem aan het bestuur van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag zijn voorgelegd. De bestuursleden wisten dus niet voor welke firma ze kozen. Ook kent Rotterdam geen democratisch gekozen regioraad, maar een managementteam met politieke bestuurders uit de deelnemende gemeenten.

Reactie Israëli’s
Naast EBS was Connexxion in de race. In de afgelopen tien jaar reed deze Nederlandse vervoerder op Voorne-Putten, waar Spijkenisse ligt. Het ging om een miljoenenopdracht. EBS rijdt vooralsnog alleen naar Purmerend en het Waterland – boven Amsterdam-Noord – waar het bedrijf goed scoort en de reizigers zeer tevreden zijn. Het bedrijf is in Nederland klein. Moederconcern Egged is echter erg groot in Israël en in de wereld. Zolang de bezwaarprocedure in Rotterdam nog loopt, wil de woordvoerder van EBS niet inhoudelijk reageren, zo meldt de krant. “Maar we zijn ten eerste een Nederlands bedrijf, met Israëlische roots.” Op de site staat dat het bedrijf reizigers in Israël en de Palestijnse gebieden gelijk behandelt. “In Israël leven Joden en Arabieren, inwoners van Israël en Palestijnen, religieuze mensen en atheïsten samen in de bussen.” Los van EBS zijn bedrijven vanuit de hele wereld in Nederland actief, ook van regimes die als dubieus worden gezien, waaronder Sabiq uit Saoedi-Arabië en Q8 uit Koeweit.

Categorie:

Home » NIDA: geen Israëlische bussen in Rotterdam