Smakeloze ‘Auschwitz-reclame’ op bus ten einde

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

De eigenaar van een Tsjechische toeristenbus waarop in grote foto’s het vernietigingskamp Auschwitz en kampgevangenen in beeld zijn gebracht, gaat het ontwerp verwijderen. De bus prijst een rondgang door het voormalige kamp aan als een emotionele reisbestemming. De actie volgt op een golf van verontwaardiging van Tsjechische overlevenden van de Holocaust en van Joodse organisaties.

“Ik haal het er vandaag of morgen af en dan is het weg,” reageerde de eigenaar van de reisorganisatie die de toeristenbus exploiteert, gisteren tegen het Israëlische persbureau JTA. “Het meeste is inmiddels als verwijderd,” aldus Svatopluk Strava.

De foto’s, een grote gele Davidsster en de toegang van het vernietigingsoord met de beruchte tekst ‘Arbeit macht frei’ besloegen de volledige lengte van de bus. Verder viel er te lezen: “Kom naar Auschwitz, een reis vol emotie” en “Onze gidsen spreken Tsjechisch”.

De bedenkelijke uiting werd in juni op de bus geplakt, toen deze als decorstuk werd gebruikt in een ‘gestileerde documentaire’ over het leven van een Tsjechische neo-Nazi en zijn familie. De film, De Wereld Volgens de Kleine Dalinbor, bevat een scène waarin de hoofdpersonen de Auschwitzherdenking bijwonen, aldus de regisseur, Vit Klusák. “Toen we aan het werk waren met de film , kwamen we achter de eigenaardige wereld van van de avontuurlijke toeristenindustrie rond de voormalige vernietigingskampen” legde Klusák aan het persbureau uit. “Onze bus was een belangrijke verwijzing naar dit fenomeen. Ik vind het absurd en smakeloos dat Auschwitz en Theresienstadt worden geadverteerd alsof het Disneyland of the Niagara watervallen betreft.”

Nadat de opnamen waren afgerond, hebben de filmmakers en Balkanbus, de eigenaar van de toeristenbus die tweehonderd kilometer ten zuidoosten van Praag in het plaatsje Blučinais gevestigd is, er niet op toegezien dat het satirische ontwerp weer werd verwijderd. Volgens Klusák zou de productiemaatschappij voor het verwijderen betalen, maar Strava was bang dat de verf van de bus zou worden beschadigd en liet het erop staan. Hij gebruikte vervolgens de bus tijdens verschillende reizen naar Auschwitz, maar kreeg al snel met Joodse organisaties te  maken.

“In juli schreven we brieven naar de filmproductiemaatschappij en aan de reisorganisatie, waarin we ze lieten weten dat we de beelden weerzinwekkend en smakeloos vonden en verzochten de eigenaar van de bus om het te verwijderen,” zegt Petr Papoušek, het hoofd van de Federatie van Joodse gemeenten in Tsjechië. ‘Maar we hoorden van geen van hen iets terug en we dachten aan juridische stappen.”

Strava is verontwaardigd over de opschudding. “Ik heb me niet gerealiseerd dat het tot zo’n schandaal zou leiden,” zei hij. “Ik ben geen Holocaust ontkenner, ik neem regelmatig Tsjechische schoolkinderen mee naar Auschwitz, en ik krijg altijd kippenvel als ik denk aan wat daar is gebeurd. Dus ik haal het gewoon weg en als de verf van de bus is beschadigd, dan zal ik overwegen de filmmakers aansprakelijk te stellen voor de kosten.”

Bron: JTA

Categorie:

Home » Nieuws » Smakeloze ‘Auschwitz-reclame’ op bus ten einde