‘Rutte slaat de plank volledig mis’

Beeld: FB
Beeld: FB

‘Vorige week ontstond er tijdens het RTL-verkiezingsdebat commotie over de vraag of de fractievoorzitters het eens of oneens waren met  de volgende stelling “Uitgereisde jihadisten kunnen beter daar sneuvelen dan terugkeren naar Nederland.”  Ik vond het een populistische stelling waarmee het probleem waar Nederland mee kampt uit zijn verband werd gerukt.  “Hoe gaan we het terrorisme bestrijden?”  was in mijn opinie de juiste vraag die RTL had moeten stellen. Daarop hadden de fractievoorzitters een korte termijn en lange termijnvisie kunnen geven.  In het huidige tijdperk  is geen tijd  te verspillen in het aanpakken van terreur en radicalisme. Onze zorgeloze levensstijl  is voorbij. De eerste tekenen van de realiteit van willekeurig die terreur met zich meebrengt, hebben we al mogen ervaren.

Plank misgeslagen
Rutte sloeg naar mijn mening de plank volledig mis toen hij het had over ‘het respecteren en bijbrengen van Nederlandse waarden en normen’. Er bestaan sinds de grenzen in de EU-lidstaten open zijn geen Nederlandse normen en waarden meer. Het is tijd dat, met het openstellen van de grenzen, we ons realiseren dat we over onze landsgrens heen moeten stappen. Terrorisme en radicalisering is niet louter een Nederlands probleem. Het zijn de Europese waarden en normen over vrijheid en democratie die met de komst van terrorisme en radicalisering gevaar lopen. Iedereen kan van Amsterdam naar Madrid reizen, zonder ook maar een keer gecontroleerd te worden. Je kan een aanslag plegen en dan verdwijnen, zonder dat iemand in staat is om je op te sporen. Wetgeving en regelgeving op het gebied van terrorisme zal Nederland samen met de andere Europese lidstaten moeten maken en afstemmen. Er zullen gezamenlijk een aantal maatregelen tegelijkertijd moeten worden ingevoerd.

Eén Europese inlichtingendienst
In mijn opinie zullen alle lidstaten en politiekorpsen in Europa moeten gaan samenwerken om terrorisme te bestrijden. Een nieuwe strategie en de bereidheid hiervoor binnen Europa is van vitaal belang, waarbij ook de grondrechten van de burgers eerbiedigt dienen te worden. Een balans in het continuüm tussen twee tegengestelde, beide belangrijke, sets met waarden: privacy en rechten van de mens aan de ene kant, en het recht van de mens om te leven en de verplichting om de openbare veiligheid te waarborgen aan de andere kant. Om dit te bewerkstellingen zal op Europees en landelijk niveau de wetgeving moeten worden aangepast.

Het vergaren, delen en coördineren van inlichtingen. Europa heeft 28 staten met 28 politiekorpsen en inlichtingendiensten. Deze werken niet of nauwelijks samen. Er is geen federale organisatie die alle informatie samenbrengt. Die zal er moeten komen. De enige manier om de wereldwijde jihad tegen te gaan,  is het verzamelen en coördineren van informatie van inlichtingendiensten over haar burgers. Je moet ze afluisteren en volgen. Dit kan alleen als er de bereidheid is om de namen van deze strijders op een lijst van ‘intelligence targets’ te zetten met alle verzamelde en gebundelde  inlichtingen over hen. Hiervoor is een snelle goedkeuring van het PNR-gegevens voorstel in de EU nodig. De lidstaten moeten worden verplicht om informatie met betrekking tot ernstige misdrijven en terrorisme te delen, met inbegrip van de waarborging voor de rechten van de burgers en een duidelijke definitie van wat ‘nationale veiligheid’ met zich meebrengt.

Infiltreren
Tevens zou deze Europese federale inlichtingendienst over de mogelijkheid moeten beschikken om bronnen te werven en te infiltreren binnen  de risicogroepen. Dit betekent ook dat de risicogroep gedefinieerd moet worden. Daarvoor moeten we het beestje toch eerst bij de naam noemen. Het is moeilijk voor politici en beleidsmakers om dit te zeggen, alle terroristen in dit tijdperk plegen aanslagen uit naam van Allah en zijn gelinkt aan organisaties als al-Qaeda, Jabhat al-Nusra, de Islamitische Staat en andere radicale jihadistische organisaties. Je kunt niet van terrorisme winnen zonder een precieze bepaling van de risicogroep. Deze risicogroep leeft in ons midden, studeerde in ons educatieve schoolsysteem.

Nonchalant geweest
De afgelopen tien jaar zijn we te nonchalant geweest in het aanpakken van de radicalisering. D66-voorman Alexander Pechtold gaf tijdens het verkiezingsdebat een belangrijk punt aan. Op nationaal niveau zijn preventiestrategieën nodig, het aanpakken van de brede waaier van onderliggende factoren van radicalisering. Autoriteiten en (onderwijs)instellingen zullen ervoor moeten zorgen dat de culturele kloof tussen de islamitische en Europese populaties worden overbrugd. Radicalisering is het resultaat van economische uitzichtloosheid en percepties van ontbering onder de jongere generatie. Zonder deze lange termijn visie, kun je inlichtingen verzamelen, opsporen en handhaven, maar dat blijft dweilen met de kraan aan. Vanuit Brussel, zal een Europese strategie gelanceerd moeten worden om terroristische propaganda, radicale netwerken en online rekrutering tegen te gaan.

Daarnaast  is het vooralsnog een probleem om de Europeanen die willen strijden in het Midden-Oosten tegen te houden of de terugkeerders met Europese paspoorten  tegen te houden. Zolang zij geen misdaad hebben begaan binnen de EU voorziet de wetgeving er niet in om deze personen te onderscheppen.  Hierover zullen in Europees verband ook afspraken gemaakt moeten worden.

Kijk naar Israel
Maar in de wereld van terreur, wanneer zoveel mensenlevens op het spel staan, heb je geen andere keuze terrorisme en radicalisering boven aan de Europese en landelijke agenda te zetten. Durf gebruik te maken van de kennis en ervaring van buitenlandse inlichtingen diensten die decennia met dit soort terreur te maken hebben. Europese staatslieden; Israël kampt al decennia met bovenstaande problematiek. Vraag hen om advies!’

Categorie:

Home » Columns en opinie » ‘Rutte slaat de plank volledig mis’