Salo Muller wil excuses en compensatie van Duitse spoorwegen

Youtube

Deutsche Bahn moet tegenover de Joden van Nederland excuses maken en hen een compensatie leveren voor het Jodentransport. Dat vindt Salo Muller, de man die eerder de Nederlandse Spoorwegen dwong om spijt te betuigen en een tegemoetkoming te doen voor het vervoer van ruim 107.000 Nederlandse Joden, Sinti en Roma. Middels een brief aan de Duitse bondskanselier Angela Merkel (CDU) heeft Muller een claim neergelegd bij de Duitse staat en bij Deutsche Bahn. Het concern heeft na de oorlog nooit spijt betuigd of compensatie gegeven.

Deutsche Reichsbahn
Tot aan de Nederlandse grens werden Joden die op transport moesten vervoerd door de NS. Daarna nam de toenmalige Deutsche Reichsbahn het over. De mensen zaten dan al in de goederen- en beestenwagons waarmee ze naar concentratie- en vernietigingskampen werden afgevoerd. Dwars door Duitsland en Polen reden ze onder erbarmelijke omstandigheden hun dood tegemoet. Zo ook de voorouders van Muller, die als kind de bange jaren ’40-’45 overleefde maar nadien veel familieleden verloren had. Net als veel andere Joodse Nederlanders. In totaal werden meer dan 102.000 van hen vermoord om wie ze waren.

Erkenning en compensatie
“Ik verwijt het spoorbedrijf dat ze willens en wetens Joden hebben vervoerd naar de concentratiekampen en dat die Joden daar allemaal op een vreselijke manier zijn omgebracht,” zegt Muller tegen Nieuwsuur. Net als bij NS zoekt hij nu naar erkenning. Niet alleen voor hemzelf en zijn naasten, maar ook voor al die andere Joden, Sinti en Roma wiens familieleden nooit meer terugkeerden. Uiteraard gaat het Muller ook om een financiële compensatie. “Ik wil erkenning van ze hebben en bij erkenning zit altijd een tegemoetkoming.” Hij vult aan: “Ik kan niet opgeven want dit doet me elke dag verdriet. Elke dag moet ik hieraan denken en dat doet mij pijn. En ik wil dat die pijn een keer overgaat”.

‘Joden betaalden eigen transport’
Net als NS werd de Deutsche Reichsbahn betaald door het vervoer van Joden, Sinti, Roma en andere slachtoffers van het naziregime. Het bedrijf verdiende er veel geld aan. Omgerekend gaat het om zeker zestien miljoen euro, stelt Dirk Mulder, historicus en oud-directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Het geld dat de Reichsbahn van de SS kreeg was afkomstig van geroofde Joodse bezittingen. “De Joden betaalden hun eigen transport naar de dood,” aldus Mulder, die in Nieuwsuur aangeeft hoe de transportwagons eruit zagen. Op het terrein van het herinneringscentrum van Drenthe is er een te zien. “Het waren vaak afgedankte transportwagons waar zoveel mogelijk mensen in moesten.” In de hoek stond één emmer waarin mensen hun behoeften moesten doen.

Geen excuses
Volgens de Duits-Nederlandse advocaat Axel Hagedorn zijn de Nederlandse Joden ‘gewoon vergeten’ door de Deutsche Bahn, de rechtsopvolger van de toenmalige Reichsbahn. Muller werkt met hem samen om zijn strijd in Duitsland voort t zetten. Hagedorn geeft in Nieuwsuur aan dat de Duitse staat ‘zeker nog’ juridisch aansprakelijk en verantwoordelijk is voor de Jodentransporten. “De staat is honderd procent aandeelhouder van de spoorwegen. De morele verantwoordelijkheid van Duitsland blijft altijd bestaan.” Na de oorlog heeft de Deutsche Bahn nooit enig spijt betuigd aan de slachtoffers en nabestaanden. Ook is er nooit een Wiedergutmachung, een compensatie, geweest.

Categorie:

Home » Nieuws » Salo Muller wil excuses en compensatie van Duitse spoorwegen