Staking Israëlische luchtvaartsector

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

De werknemers van ElAl, Arkia en Israir willen niet dat de regering van premier Netanyahu de luchtvaartsector liberaliseert. Indien dat gebeurt, dan vrezen ze voor hun baan. Het kabinet komt vandaag bijeen om over de luchtvaartbranche te besluiten. De kans is groot dat de sector wordt overgelaten aan de vrije markt, vanwege afspraken met de EU om de burgerluchtvaart te liberaliseren middels het ‘open skies-verdrag’. Desondanks tekende het kabinet vandaag de overeenkomst.

Nu de Israëlische luchtvaartmarkt open gaat voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, zouden de prijzen van tickets naar Israël op termijn omlaag kunnen. Maar de werknemers, vakbonden en Israëlische maatschappijen vinden nog steeds dat er sprake zal zijn van oneerlijke concurrentie. El Al, Arkia en Israir moeten zich van de Israëlische overheid aan dure veiligheidsprocedures houden. Omdat buitenlandse maatschappijen minder geld kwijt zijn aan deze veiligheidszaken, zouden zij goedkopere tickets kunnen aanbieden. 

Doordat Israël tot nu buitenlandse vliegtuigen beperkt toeliet, konden El Al, Arkia en Israir het hoofd boven water houden. Als de bescherming wegvalt krijgen de drie het erg moeilijk, zeggen ze. De maatschappijen verwachten in dat geval dat er veel personeel moet worden ontslagen en dat het uiteindelijk onmogelijk wordt om tegen de buitenlandse concurrentie op te boksen. De stakers vrezen het einde van de Israëlische burgerluchtvaart.

Vakbondsleider Ofer Eini roept de regering op om de overeenkomst niet te tekenen en een maand de tijd te nemen om die te herzien. Volgens hem staan er 17.000 Israëlische banen op de tocht. Maar de minister van Transport, Ysrael Katz, heeft gezegd dat uitstel geen zin heeft.

Categorie:

Home » Nieuws » Staking Israëlische luchtvaartsector