Stedelijk@jhm

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Het Stedelijk Museum en het Joods Historisch Museum organiseren op 20 november in het kader van de voortdurende reeks Stedelijk@ een bijzondere avond ter gelegenheid van de tentoonstelling William Kentridge: Black Box/Chambre Noire (t/m 25 november 2012 in het Joods Historisch Museum). Op deze avond zullen Carolyn Christov-Bakargiev, artistiek directeur van dOCUMENTA (13), en Thomas Elsaesser, bekend filmtheoreticus en emeritus hoogleraar Film- en televisiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, beiden een lezing geven over het werk van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge. Programma 19.30  Ontvangst/welkomstdrankje 20.00  Welkomstwoord 20.10  Inleiding door Margriet Schavemaker, hoofd Collecties en Onderzoek van het Stedelijk 20.20  Lezing door Carolyn Christov-Bakargiev over hoe zij Kentridge heeft leren kennen in de tijd dat zij als artistiek directeur van dOCUMENTA (13) met hem samenwerkte 20.50  Vragen, moderator: Margriet Schavemaker 21.05  Lezing Thomas Elsaesser over Kentridges gebruik van film als artistiek medium 21.35  Vragen, moderator: Margriet Schavemaker 21.50  Einde Meer informatie over de sprekers: Carolyn Christov-Bakargiev, artistiek directeur van dOCUMENTA (13), is curator en schrijver en woont afwisselend in Rome, Kassel en New York. Nadat zij als onafhankelijk curator in verschillende landen tentoonstellingen had georganiseerd, was ze van 1999 tot 2001 senior curator van P.S.1 Contemporary Art Center, een filiaal van het MoMA. Van 2002 tot 2008 was zij hoofdcurator van het Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea in Turijn (en in 2009 interim-directeur van het museum). Ze was mede-curator van de eerste Turijn Triënnale in 2005 en artistiek directeur van de 16de Biënnale van Sydney in 2008. In haar publicaties gaat haar belangstelling vooral uit naar de relatie tussen de historische avant-garde en hedendaagse kunst. Zij heeft veelvuldig geschreven over Arte Povera, onder meer in haar boek Arte Povera (Phaidon, Londen 1999). Ook publiceerde zij de eerste monografie over het werk van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge (Palais des Beaux Arts, Brussel; Serpentine Gallery, Londen; MACBA-Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 1998-1999) en de eerste monografie over de Canadese kunstenares Janet Cardiff, waarin ook haar werk met George Bures Miller wordt belicht (P.S.1, New York 2001). Thomas Elsaesser is emeritus hoogleraar Film- en televisiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en was van 2006 tot 2012 gastdocent aan de Yale University. Momenteel is hij Senior Fellow aan het IKKM in Weimar, Duitsland. Hij is schrijver, redacteur en mede-redacteur van zo’n twintig boeken waarvan er meerdere zijn vertaald, onder meer in het Duits, Frans, Italiaans, Hongaars, Hebreeuws, Koreaans en Chinees. Recent zijn van hem verschenen: Terror und Trauma (Kadmos, Berlijn 2007), Film Theory: An Introduction Through the Senses (met Malte Hagener, Junius/Routledge, Hamburg 2008), Hollywood Heute (Bertz & Fischer, Berlijn 2009) en The Persistence of Hollywood (Routledge, New York 2012). Margriet Schavemaker is kunsthistoricus, filosoof en mediadeskundige. Na een loopbaan als docent en UD bij de afdelingen Kunstgeschiedenis en Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam, is zij nu Hoofd Collecties en Onderzoek van het Stedelijk Museum Amsterdam. Schavemaker heeft veel gepubliceerd over hedendaagse kunst en theorie, is (mede)redacteur van een aantal boeken (zoals Now is the Time: Art and Theory in the 21st Century (2009) en Vincent Everywhere: Van Gogh’s (Inter)national Identities (2010)) en is een veelgeprezen curator van sprekersavonden en publieksprogramma’s. William Kentridge is een van de meest gerenommeerde kunstenaars van dit moment. Hij heeft in de afgelopen decennia een eigenzinnig oeuvre opgebouwd waarin hij tekeningen, animatie, collage, grafiek en theater samenbrengt. In zijn werk staan krachtige houtskooltekeningen centraal, die hij in animatiefilms omzet door het proces van schetsen, uitgummen en opnieuw tekenen op film vast te leggen. Uit Kentridges werk spreekt een grote maatschappelijke betrokkenheid, die in verband staat met zijn achtergrond als blanke, Joodse Zuid-Afrikaan en zoon van politiek geëngageerde advocaten. Hij omschrijft zijn werk zelf als ‘politiek betrokken, maar op afstand’. The Refusal of Time (2012), zijn bijdrage aan dOCUMENTA (13) in Kassel afgelopen zomer, was een van de meest besproken werken op deze tentoonstelling en werd in de pers alom geroemd. De tentoonstelling Black Box/Chambre Noire is tijdens deze Stedelijk@JHM-avond te bezichtigen.  Locatie: JHM Auditorium, aanmelden bij de kassa. Voertaal: Engels. Toegang: Gratis op vertoon van uw entreebewijs voor het Joods Cultureel Kwartier. Aanmelden: noodzakelijk. Stuur een email naar het Stedelijk Museum met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Categorie:

Home » Cultuur » Stedelijk@jhm