Big Tech open voor aanpak online antisemitisme

Meta, X, TikTok (beeld: NEGlobalNews)

Een internationale groep van antisemitisme-coördinatoren heeft gesproken met drie grote techbedrijven over de aanpak van Jodenhaat op sociale media. Antisemitisme op deze platforms is al jaren een probleem, waarvan Joodse gemeenschappen graag willen dat het wordt aangepakt. Op de online bijeenkomst was de Nederlandse antisemitisme-coördinator Eddo Verdoner (NCAB) de voorzitter.

De groep werkt aan een wereldwijde aanpak tegen online antisemitisme. Tijdens de bijeenkomst, waar Meta, X.com en TikTok aan deelnamen, lag de focus op content-moderatie, transparantie en concrete maatregelen, aldus de NCAB in een persbericht. ‘Alle drie de bedrijven hebben beleid op het gebied van moderatie op hun platformen, maar online antisemitisme blijft aanwezig op de platformen’.  

Efficiënter

De platforms werden aangespoord concrete stappen te nemen tegen antisemitische content. Ook werd hen verzocht sneller en effectiever Jodenhaat te verwijderen en de verspreiding ervan tegen te gaan. De platforms vertelden over hun bestaande maatregelen en over aanvullende maatregelen. De werkgroep drong er bij hen op aan meer inzicht te geven in algoritmes, moderatiebeslissingen en specifieke cijfers per land. 

Oproep

Verder werd er gesproken over lopende campagnes en samenwerkingsverbanden met maatschappelijke organisaties. De werkgroep van antisemitisme-coördinatoren en -gezanten riep op tot structurele verbeteringen in de opsporing en de handhaving. De werkgroep en de platforms spraken af het gesprek voort te zetten en concrete maatregelen verder uit te werken.

Cijfers

Uit onderzoek van de FRA in 2024 blijkt dat negentig procent van de Europese Joden online antisemitische content tegenkwam. Meer dan de helft (55 procent) kreeg te maken met oproepen tot geweld. “Deze cijfers zijn onacceptabel,” zegt Verdoner. “Wat online begint, heeft directe gevolgen in de samenleving en kan leiden tot discriminatie en geweld. Sociale mediabedrijven moeten nu laten zien dat er geen plaats is voor antisemitisme op hun platforms.”

Verdoner vervolgt: “De verspreiding van online antisemitisme is een internationale uitdaging. Alleen door samenwerking tussen overheden, maatschappelijke organisaties en technologiebedrijven kunnen we zorgen voor een veilige digitale omgeving voor iedereen.”

Brandbrief

De online bijeenkomst volgde op een eerdere brandbrief van Verdoner waarin sociale mediaplatforms wezen op de gevaren van het gebruik van algoritmes, de uitdagingen in het signaleren van online antisemitisme en het verbeteren van moderatie. Aan de bijeenkomst van afgelopen week namen nationaal coördinatoren en speciaal gezanten antisemitismebestrijding uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Australië deel.

Beeldmerk Jonet.nl.Waardeert u dit artikel?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Donatie
Betaalmethode
American Express
Discover
MasterCard
Visa
Maestro
Ondersteunde creditcards: American Express, Discover, MasterCard, Visa, Maestro
 
Kies uw betaalmethode

Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren

Categorie: |

Home » Nieuws » Big Tech open voor aanpak online antisemitisme