Campagne rond ziekte-scheldwoorden en Jiddisj gestaakt
Het Zeldzame Zieken Fonds heeft de campagne Maak van de vloek een zegen stopgezet die mensen moest wijzen op zelden voorkomende ernstige ziekten. In een video was een meisje te zien die het had over scheldwoorden zoals ‘tyfus’ en ‘terug’ die in het Nederlands en het Jiddisj voor komen. De organisatie kreeg hier kritiek, ook uit Joodse hoek. Het werd ongepast gevonden om het Jiddisj erbij te halen. Het ZZF heeft vandaag laten weten spijt te hebben van de actie. Het fonds wilde niemand kwetsen.
Enorm geschrokken
Volgens ZZF-voorzitter Charles Ruijgrok is de campagne ‘totaal verkeerd ingeschat’. “We zijn enorm geschrokken van alle reacties. Echt, we konden wel janken dat we dit zo fout hadden gezien. Veel meer aandacht voor zeldzame ziekten wilden we bereiken, maar dit hebben we als een boemerang teruggekregen,” zegt hij tegen Meer Over Medisch. “Deze campagne werd ons aangeboden door een reclamebureau, dat dit voor ons gratis wilde doen. De initiatiefnemer, geen Nederlander, zei dat hij een familielid had, een tante, met zo’n zeldzame aandoening. Hij ergerde zich aan hoe Nederlanders met ziekten vloeken. Dát werd dus de insteek van de campagne.”
Ziekten de wereld uit helpen
‘Het Zeldzame Ziekten Fonds voert al 15 jaar strijd om Zeldzame Ziekten de wereld uit te helpen. De intentie van de campagne was om aandacht te vragen voor zeldzame aandoeningen in de hoop dat dit zou leiden tot meer onderzoek., fondsen en uiteindelijk een grotere kans op genezing’, schrijft de organisatie op Instagram. ‘Helaas is het ons niet gelukt om dit goed over te brengen en dat spijt ons zeer. Daarom hebben wij de campagne gestaakt’, aldus Ruijgrok op de foto-vriendensite.
Scheve schaats
Afgelopen dagen baarde het ZZF in negatieve zin opzien met de campagne. In een speciale tweet met reclamespot legt het ZZF een verband met deze Joodse taal. ‘Op het Jiddisch na, is NL de enige taal waarin gevloekt wordt met ernstige ziektes. Iedereen kent ziektes zoals tyfus,tering,pleuris. Op deze zeldzame dag introduceren wij nieuwe scheldwoorden. Missie: deze ziekten de aandacht geven die ze verdienen!!’ twitterde het Fonds.
Taaislijmziekte
Onderaan de tweet legde een meisje in een zwart-wit-filmpje uit ‘hoe het in elkaar zit’. ‘Bedankt Nederland. Bedankt om zoveel te vloeken met zieken, want door dat gevloek zijn alle Nederlanders bekend met tyfus! Tering! Klere! En pleuris!” zegt het kindje terwijl ze in de camera kijkt. Op de achtergrond klinkt pianomuziek. Hoe bekender de ziekte, hoe beter, aldus het Fonds. “Als je dan toch gaan vloeken met ziekten, vloek dan ook eens met mijn ziekte,” zei het meisje, die zelf een taaislijm-ziekte zei te hebben.
‘Zeldzaam slecht spotje’
De tweet viel niet in goede aarde bij communicatiespecialist David Serphos. Hij begreep niet waarom perse het Jiddisj erbij gehaald moet worden. ‘Mijn hemel, wat een zeldzaam slecht spotje. En waarom moeten we er het Jiddisch bij halen? Ik help graag om een succesvolle campgne op te zetten voor taaislijm patiënten. Die verdienen dat. Dit is een misser @ZeldzameZiekten’ twittert Serphos, die bijval kreeg van Lilian Schneider. ‘Wat een ongelooflijke misser, deze campagne. Wie heeft dit in vredesnaam verzonnen??’ schreef ze. Sandra Wesselman twitterde: ‘Kan me niet voorstellen dat er iemand enthousiast is over deze commercial behalve de makers zelf. Nog los van het feit dat ik me afvraag of iedereeen weet waar klere en pleuris is’.
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren