Filmrecensies voortaan ook op Jonet

Nico van den Berg (beeld: Facebook)
Nico van den Berg (beeld: Facebook)

Vanaf deze week gaat Jonet beginnen met een rubriek over films met het thema Joods. Er komen recensies over films die zijn gemaakt door Joodse regisseurs of Joodse acteurs. Ook films met een Joods onderwerp – fictie en non-fictie – komen aan bod. De rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door MovieScene.nl, een website die wekelijks recensies aflevert over nagenoeg alle films die in de Nederlandse bioscopen draaien. Hoofdredacteur Nico van den Berg van MovieScene vertelt over het unieke samenwerkingsproject met Jonet.

Veel bezoekers van Jonet kennen MovieScene.nl nog niet. Kun je vertellen wat MovieScene is en wat het inhoudt?

“MovieScene is een filmsite die de volle breedte van het filmlandschap wil laten zien. Dat betekent dat we niet alleen aandacht besteden aan de grote blockbusters, maar ook aan wat er in de filmhuizen te zien is. Ook festivals als IDFA (International Documentary Filmfestival Amsterdam) en het IFFR (International Film Festival Rotterdam) verslaan we uitgebreid met blogs en recensies. Daarnaast brengen we filmnieuws, columns, dvd-recensies en andere filmgerelateerde artikelen. Samen met onze aanwezigheid op Facebook en Twitter willen we zo, met onze 25-koppige redactie, een platform zijn voor de filmliefhebber.”

Jonet gaat vandaag een samenwerking aan met MovieScene.nl, wat maakt deze kruisbestuiving bijzonder?

“Het bijzondere is dat Jonet díe recensies van MovieScene overneemt, waarvan zij vindt dat het aansluit bij het Joodse karakter van de site. Op die manier wordt Jonet nog meer een culturele wegwijzer. Aan de andere kant worden recensies altijd maar gedeeltelijk geplaatst, met een link naar MovieScene om het hele stuk te lezen. Zo hopen wij op nog meer bezoekers voor onze site. De samenwerking zal dus hopelijk beide sites versterken.”

Hoe kwam je op het idee om aan deze uitwisseling te beginnen?

“Ik was al langer op zoek naar nieuwe plekken waar mensen onze stukken kunnen tegenkomen. Toen Kemal Rijken van Jonet mij benaderde met het verzoek om een filmrubriek te vullen op Jonet, was de klik snel gemaakt en hebben we in korte tijd een format ontwikkeld waarin de nieuwe filmrubriek kan passen. Belangrijk voor mij is dat Jonet a-politiek is en zich primair richt op, de Joodse, cultuur en gemeenschapszin.”

Hoe gaat het precies in zijn werk?

“MovieScene covert elke week alle bioscooppremières. Jonet kiest daar zelf de voor hen relevante films uit. Deze worden voor tweederde op hun site geplaatst, met een link naar MovieScene om het hele stuk te lezen. Zo worden de lezers van Jonet hopelijk geprikkeld om het hele stuk, inclusief onze conclusie, daar te lezen. We herschrijven onze stukken niet voor Jonet, dus we schrijven primair niet vanuit een Joodse invalshoek. Maar er zijn voldoende films die door de cast of het verhaal vanzelf al raken aan alles waar Jonet over bericht.”

Welke films, regisseurs en filmsterren komen aan bod in de samenwerking tussen MovieScene en Jonet?

“Dat is kortweg alles wat raakt aan het jodendom of de Joodse cultuur. Zo kan een regisseur of acteur Joods zijn, het verhaal kan een gerelateerd thema hebben of anderszins gelinkt worden. Maar we zullen dit – zoals ik net al zei – alleen benoemen als we dit ook zelf relevant vinden. Jonet heeft de kennis om de goede films voor de site te selecteren.”

Maakt MovieScene onderscheid in zijn recensies waar het gaat om films met het thema ‘Joods’?

“Nee, daar maken we geen onderscheid in. Elke film moet in principe bij ons onbevooroordeeld aan bod kunnen komen. Als het een belangrijk thema in de film is, zullen we het zeker noemen, maar het is niet iets waar we op selecteren of wat we specifiek benoemen.”

Zelf ben je de hoofdredacteur van MovieScene. Hoe ben je hoofdredacteur geworden?

“Ik ben een aantal jaren geleden begonnen als nieuwsredacteur bij de site en ben vrij snel daarna eindredactie gaan doen. Omdat ik een duidelijk idee had waar de site naar mijn mening heen moest gaan en tegelijk de toenmalige hoofdredacteur een stapje terug wilde doen, ben ik eigenlijk als vanzelf op de plek van hoofdredacteur terecht gekomen. Samen met de redactie ben ik continu bezig om de site te verbeteren en te vernieuwen, met als uitgangspunt het toegankelijk uitdragen van onze filmliefde.”

Je bent een grote filmfan en -kenner. Hoe onderscheiden films met Joodse regisseurs en acteurs zich?

“Daar is in zijn algemeenheid moeilijk iets over te zeggen. Je hebt Joodse filmmakers en acteurs die hun achtergrond op de één of andere manier gebruiken in hun werk, zoals Woody Allen bijvoorbeeld, maar ook talloze die dat niet doen. Je kan daarom niet zeggen dat films van makers met een Joodse achtergrond zich per definitie onderscheiden van diegenen die dat niet hebben. Er spelen nog zoveel meer zaken mee, niet alleen het karakter van de filmmaker, maar ook zaken als het scenario, het filmgenre of de invloed van de producent.”

Heb je zelf een Joodse achtergrond of iets met het onderwerp ‘Joods’?

“Ik heb geen Joodse achtergrond, noch heb ik iets met het het jodendom. Ik sta voor een pluriforme samenleving waar ruimte is voor gelovigen én niet-gelovigen. Met deze grondhouding bekijk ik niet alleen de samenleving, maar ook films. Een film- of documentairemaker die drammerig welke boodschap dan ook door de strot van de kijker probeert te duwen, valt voor mij al snel door de mand. Ik ben juist gefascineerd door filmmakers die – tegen elke conventie in – grenzen opzoeken of er soms overheen gaan. Een regisseur als Lars von Trier zal niet iedereen aanspreken, maar hij weet wel oorspronkelijke films te maken en het filmlandschap op te schudden. Dat deden de gebroeders Coen ook met hun film A Serious Man (2009) over een Joodse professor wiens leven ineens in een turbulent vaarwater terecht komt. De Coens schetsen een conservatief Joods milieu dat beklemmend is, maar tegelijk absurd en vervreemdend. Hierdoor weten ze een volstrekt eigen universum te creëren.”

Wat kunnen de lezers van Jonet van deze rubriek verwachten?

“De Jonet-lezers kunnen recensies verwachten van films die hopelijk voor hen relevant zijn. De keuze wordt door de Jonet-redactie gemaakt, dus daar kan ik niet op worden aangesproken (lacht). Ik op mijn beurt sta natuurlijk voor puntige en goed geschreven stukken die de lezer kunnen helpen zijn of haar weg te vinden in het grote aanbod van bioscoopfilms.”

Home » Nieuws » Filmrecensies voortaan ook op Jonet