JMW verandert naam en logo van haar netwerk voor Israëli’s

FB

Het Joods Maatschappelijk Werk (JMW) verandert de naam en het logo van ‘Tsavda’, het vorig jaar opgezette netwerk voor Israëli’s in Nederland. Het heet voortaan Catom en heeft een oranje logo gekregen, mogelijk om meer aansluiting bij Nederland te vinden. ‘Catom’ is de Hebreeuwse vertaling van het woord ‘oranje’. In het logo zit nog een ander woord verstopt, dat alleen te zien is voor mensen die Hebreeuws lezen. Er zijn meerdere netwerken voor Israëli’s in Nederland actief.

Nieuw jasje
‘Ben je een Israëli in Nederland en wil je je netwerk uitbreiden en andere Israëli’s ontmoeten?  Kom dan naar Catom, de plek waar Israëli’s elkaar ontmoeten. De sociaal werker van Catom spreekt Hebreeuws en Nederlands, heeft een groot netwerk en kent de weg.’, schrijft de zorgorganisatie op haar site. ‘Shirley Ensel, de organisator en vrouw achter Catom, heeft hier maandenlang keihard aan gewerkt, met een prachtig resultaat’.

De nieuwe naam met logo werd op 12 mei gepresenteerd. Dat gebeurde in het W-hotel in Amsterdam en in het bijzijn van Modi Efraïm, de Israëlische ambassadeur in Nederland. Ook trad stand-up comedian Idan Alterman op. Naast het vorig jaar opgezette Israëlische netwerk van JMW zijn er andere netwerken voor Israëli’s in Nederland, zoals het online magazine Dutchtown. Beiden hebben een plek op Facebook waar Israëli’s en anderen terecht kunnen.

Andere strategie
JMW heeft sinds een paar jaar een strategie waarbij ook groepen buiten de traditionele doelgroep – overlevenden en ouderen – moeten worden bereikt. Eerder richtte de zorgorganisatie Freyda op, een online en fysieke plek waar jongeren terecht kunnen met hun vragen over Joods leven. De club houdt ook themabijeenkomsten, workshops en trainingen waar Joodse, niet-Joodse en Israëlische Nederlanders terecht kunnen met hun vragen, twijfels en overpeinzingen over wat het betekent om Joods te zijn en Joods te leven.

Lees ook:
JMW lanceert nieuw label Freyda om jongere generatie mee te bereiken
Joods Maatschappelijk Werk (JMW) heeft een nieuw label gelanceerd om jongeren mee te bereiken en te helpen. Het project Freyda is ontstaan ‘vanuit de wens om een eigentijdse, toegankelijke plek te bieden voor specifiek voor de jongere generatie. Joodse jongeren hebben behoefte aan acceptatie van hun Joods zijn, ze ervaren angst voor antisemitisme, ze verlangen naar verbinding met elkaar en met hun Joodse identiteit, aldus de JMW-directie.

Categorie:

Home » Nieuws » JMW verandert naam en logo van haar netwerk voor Israëli’s