Joodse feestdagen: Soekot

etrog
wiki

Soekot (Loofhuttenfeest) wordt gevierd van 15 – 22 Tisjri. Omdat de Joodse kalender een maankalender is, verschuift het elk jaar een beetje op de algemeen gebruikelijke (zonne)kalender. Van oorsprong is het een oogstfeest waarbij de laatste oogst van het jaar wordt gevierd. Dat aspect wordt nu nog vertegenwoordigd door de vruchten die in de soeka (loofhut) worden gegeten. Veel mensen versieren de soeka ook met (plastic) fruit. De loofhut zelf is een fragiel bouwsel dat na afloop van Soekot weer wordt afgebroken. Het dak moet zo zijn gemaakt dat je er de sterren doorheen kunt zien: meestal wordt het dan ook gemaakt van takken. Het is een mitswe (opdracht) om elke dag een maaltijd in de soeka te eten, bij voorkeur met vrienden en familie. Als je het heel goed wilt doen (en als het klimaat het toelaat!) kun je ook in de soeka overnachten.

Men vermoedt dat de oorsprong van de soeka ligt in de tijdelijke onderkomens, die men in de oogsttijd bouwde om niet steeds heen en weer te moeten reizen, maar de volgende dag vroeg meteen weer met de oogst verder te kunnen gaan. In de latere, meer spirituele betekenis van het feest, staat de soeka voor de tijdelijke hutjes die de Joden bouwden tijdens hun uittocht uit Egypte, op weg naar het Beloofde Land.

Soekot is ook één van de drie Pelgrimsfeesten (naast Pesach en Sjawoeot). In bijbelse tijden trok men dan naar de tempel in Jeruzalem, om gezamenlijk te danken voor de goede oogst, offers te brengen en uiteraard gezellig samen te zijn.

Volgens het voorschrift in Wajiekra (Leviticus) 23:40-41 wordt een bundel gemaakt met vier producten van bomen, namelijk de loelav, een palmtak; hadassiem, drie mirtetakken; aravot, twee beekwilgtakken; en een etrog, een grote, op een citroen lijkende citrusvrucht die heerlijk ruikt. Gezamenlijk heten zij de arba’a miniem (‘vier soorten’). De takken worden gebundeld en de etrog wordt er tegenaan gehouden. Tijdens het lezen van psalmen wordt de bundel naar de vier windrichtingen gezwaaid, naar boven en beneden, en naar achteren en voren.

De vier soorten staan symbolisch voor vier soorten Joden: de etrog is geurig en smakelijk, en staat voor Joden die Tora studeren én toepassen; de loelav is geurloos maar wel smakelijk, en staat voor Joden die alleen maar Tora studeren; hadassiem zijn geurig maar hebben geen smaak, zij staan voor Joden die wel volgens Tora leven, maar niet studeren; de aravot ten slotte zijn geur- en smaakloos, zij staan voor Joden die noch het één noch het ander doen. De rabbijnen voegden daar aan toe dat alle vier de soorten noodzakelijk zijn om een compleet volk te vormen.

De huidige religieuze betekenis van Soekot, dat ook wel hét feest wordt genoemd, is – net als de andere Pelgrimsfeesten – het herdenken van de uittocht uit Egypte, maar bovendien de menselijke afhankelijkheid van God, gesymboliseerd in het fragiele hutje dat wordt gebouwd. Veel interpretaties leggen de nadruk op de vergankelijkheid van materiële welvaart.

Op de laatste dag van Soekot, Simchat Tora (‘Vreugde der Wet’) wordt de cyclus van de jaarlijkse Toralezing beëindigd en weer opnieuw begonnen. Om de blijdschap over de Tora te uiten, danst men met de Torarollen in de synagoge.

Categorie: |

Home » Dossiers » Joodse feestdagen » Joodse feestdagen: Soekot