Mode-icoon Iris Apfel vereeuwigd als Barbiepop

Iris Apfel Barbiepop
courtesy Mattel

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel die de Barbiepop creëerde, kondigde een nieuwe aanwinst aan: de Iris Apfel Barbiepop, gemaakt als eerbetoon aan dit zesennegentig jaar oude Joodse mode-icoon.

De Apfel-pop draagt hetzelfde opvallende groene pakje van Gucci en dezelfde sieraden waarmee zij staat afgebeeld op de omslag van haar nieuwste boek ‘Accidental Icon’, zo meldde de New York Post op donderdag. Het enige verschil is dat de echte Apfel rimpels heeft en haar Barbie-versie een superglad gezicht.

Apfel is geboren in New York en was oorspronkelijk modejournalist en illustrator. Later werd zij zelf mode-0ntwerper. In 2016 won zij de Women Together Special Award en al eerder, in 2005, wijdde de kostuumafdeling van het Metropolitian Museum of Art in New York een tentoonstelling aan Apfel’s stijl. Sinds 2014 zijn er twee documentaires over haar gemaakt: ‘Iris’ van Albert Maysles en ‘If You’re Not In the Obit, Eat Breakfast’ (‘Als je niet in de overlijdensadvertenties staat, eet dan ontbijt’, red.).

“Haar lange carrière maakt dat zij het perfecte onderwerp is voor een unieke pop, de hoogste eer die Barbie kan geven,” aldus een vertegenwoordiger van Mattel tegen de New York Post. De nieuwe Apfel Barbie komt niet in de verkoop.

Vorige week bracht Mattel ter ere van Internationale Vrouwendag een serie ‘Sheroes’ uit, vijftien poppen die gemaakt zijn naar de beeltenis van inspirerende vrouwen, onder wie het model Ashley Graham, de ballerina Misty Copeland en kunstenares Frida Kahlo.

Categorie:

Home » Cultuur » Mode-icoon Iris Apfel vereeuwigd als Barbiepop