Rabbijn in ‘beste commercial’ tijdens Super Bowl

super bowl commercial
advertentie Toyota

Een rabbijn, een pastoor, een imam en een boeddhistische monnik zitten in een auto. Dat is niet het begin van een mop, maar van een ‘hartverwarmende’ televisiereclame die afgelopen zondag te zien was tijdens de live-televisieuitzending van de Super Bowl, het jaarlijkse nationale kampioenschap American Football (rugby) die door miljoenen kijkers wordt gevolgd.

In de commercial, die ‘One Team’ heet, rent een rabbijn de synagoge uit en springt in zijn Toyota pickup truck om naar een plaatselijke rugby-wedstrijd te gaan kijken. Onderweg stopt hij om een pastoor op te pikken die de kerk uit rent tijdens een dienst, en ook een imam en een boeddhistische monnik. De vier zijn duidelijk vrienden, ze plagen elkaar tijdens de rit naar de wedstrijd.

Als zij bij de wedstrijd zijn aangekomen, zet de rabbijn een kippa op in de kleuren van de rugby-club. Terwijl de groep opgewonden op de tribune gaat zitten, worden zij bestraffend toegesproken door twee nonnen omdat zij te laat zijn.

“We zijn allemaal één team,” stelt de commercial terwijl de vier religieuze leiders de rugbyspelers toejuichen. De reclame werd gemaakt door de bekende firma Saatchi & Saatchi.

De Toyota-reclame oogstte veel lof op de sociale media, maar een concurrerende autofabrikant werd scherp bekritiseerd. Een advertentie voor het automerk Dodge gebruikte delen uit een toespraak van dr. Martin Luther King, Jr. en eindigde met de tekst ‘Built To Serve’. Veel Twittergebruikers vonden het gebruik van de woorden van King om auto’s te verkopen niet in de haak.

Categorie:

Home » Nieuws » Economie » Rabbijn in ‘beste commercial’ tijdens Super Bowl