Dé online community van Joods Nederland. 8 Heshvan 5779 · 17 oktober 2018
 

Swipe voor meer nieuwsberichten
Tegenspraak – column Paul Damen

‘Israël 70 jaar! Mazzeltov, bis hundert un tsvantsik en hoera, maar ik heb het liever ergens anders over. Met de stroom meezwemmen kan immers iedereen. In de jaren zestig stond op linkse studentenaffiches ‘Alle reden vom Wetter. Wir nicht.‘ Die Joodse, Talmoedische traditie van tegendraadsheid – afgedwongen door exclusiviteit en afwijkend eetpatroon – brengt ons verder, het is een mitswe. Daarom begrijpt Facebook-eigenaar Zuckerberg, zeker als Jood, niets van zijn eigen bedrijf. Facebook, Google, Instagram en Whatsapp, die vormen de internet-talmoed van deze tijd: een onuitputtelijke bron van botsende meningen, tegenspraken, jurisprudentie en regels, plus tips om daar weer Talmoedisch tegenin te gaan. Daar hoort data-opslag bij, hoewel verwaarloosbaar vergeleken met Google dat degelijks tien keer meer gegevens vasthoudt. En doorgeeft. Is het toeval dat ook Google-uitvinders Page en Brin Joods zijn? Net zoals de geheugenchips in uw computer, de datastick, en de kern van elk mobieltje. Als fascisten zeggen dat Joden de media in handen hebben, hebben ze helaas gelijk voor het digitale deel daarvan.

In de contramine dus. Zo vindt de halve Joodse wereld hier het neerschieten van een Palestijnse meneer met een ‘Press’-hesjes bij de Gaza-grens ‘eigen schuld’. Ik niet. Ja, Hamasleden verkleden zich als ziekenbroeder, brandweerman of desnoods Mickey Mouse om dichtbij het te doden doel te komen. Maar als we pershesjes gaan negeren, waar blijven we dan? Ja, Hamas zet hele gezinnen op daken als menselijk schild, of schiet raketten vanaf scholen en ziekenhuizen. Een reden te meer voor de Israëli’s om zich juist wél aan oorlogsregels te houden.

Want over Talmoedische tegenstellingen gesproken: hoe die Gazanen dezer dagen aan die grens nederlaag na vernedering vieren als overwinning, dát is pas een tegenspraak. Sinds ze werden ingemaakt bij hun glansrijke ‘Nakba’ (ramp) in 1948, worden Palestijnen ingezet als kansloos kanonnenvlees door elke Arabische dictatuur sindsdien. Ditmaal kwamen opvallend weinig Gazanen opdraven om beschoten te worden, zodat de Pally-propaganda wanhopig teruggreep naar een vier maanden oud filmpje van een Israëlische soldaat die aan dezelfde grens de zoveelste demonstrant in zijn been schoot. Deze week werden dan maar autobanden in brand gestoken zodat de wereld niet kon zien hoe mager de opkomst was. Maar de wereld, laat staan de Arabische, is klaar met de Palestijnen die nooit tevreden zijn en altijd protesteren. Afgelopen weekend kwamen in Rotterdam op een pro-Palestijnse demonstratie welgeteld tien man en een paardenkop opdraven – en die paardenkop was de Hamas-fundraiser Amin ‘eenarm’ Abou Rashed. Zelfs de moslimbroeders van NIDA en de Erdoganfans van DENK hadden afgebeld.

De wereld is klaar met de Palestijnen. Of met moslims in het algemeen, wat onterecht maar wel begrijpelijk is. Onlangs was ik in Frankrijk, waar een gendarme gekeeld én te Parijs een oude Joodse dame ook in brand gestoken werd door een muzelman. De woede was zo groot dat in het 15de arrondissement, een nette wijk met veel Joden, de daders in het dorpscafé niet langer meer politiek-correct als Noord-Afrikaan, lichtgetinte medemens of muzelman werden aangeduid, maar ronduit racistisch als ‘canaques’. ‘Kanaken’, scheldwoord ooit voor de bewoners van de kolonie Nieuw-Caledonië. ‘Apen’. Vorig jaar nog liepen moslimdemonstraties over de Boulevard de Grenelle, hoofdader van de wijk, ‘Juifs! Juifs!’ te scanderen. ‘Joden! Joden!’ En nu presteerde de kwaliteitskrant Le Monde het in een hoofdredactioneel commentaar over de moorden niet éénmaal het woord ‘moslim’ af te drukken. Dat is het nadeel van de laïcité van de Franse overheid, het secularisme van de staat dat gebiedt dat religie geen rol speelt – terwijl die godsdienst dat natuurlijk wel degelijk doet. Maar de hoofddoek is net zo taboe als bijvoorbeeld een keppel bij de politiekepi.

In Amsterdam daarentegen eist men nu juist dat werknemers van de Anne Frank Stichting een keppel mogen dragen. Dat vind ik, net zoals in Frankrijk, onzin. Zelfs in het Anne Frankhuis werk je als werknemer, niet als Jood. Net zoals burgemeesters bij herdenkingen geen keppels moeten dragen. Zelfs Job Cohen stond daar niet als Jood, of namens hen, maar als burgemeester van álle Amsterdammers. Of had zijn toenmalige wethouder Ahmed Aboutaleb dan ook maar een kaftan aan moeten trekken? En moet straks de aanstaande Amsterdamse burgemeester Femke Halsema dan verbannen naar de vrouwentribune?

Veel Amsterdammers zitten niet op Femke, de prinses Leia op leeftijd van links voor wie nog weet wat Star Wars was, te wachten. Ik wél. Zij is de enige GroenLinkser die de ultra-radicale hoofdstedelijke variant daarvan kan bedwingen, en de Amsterdamse GroenLinks-voorman Groot Wassink, die niet toevallig sprekend op Lenin lijkt, kan beteugelen voordat de groene gekte ons allen overvleugelt. Bovendien, wat is het alternatief? Pechtold – met zijn Scheveningse omkoophut? Oud-minister Roger van Boxtel, die als NS-baas geen Fyra rijdend kreeg? Nee, dan Femke. ‘Mijn moeder heet Fles, een Joodse naam uit de Achterhoek. Waarschijnlijk zijn mijn voorouders geassimileerde Joden.’ Ja, ook dát nog.

Alweer een tegenspraak. ‘Onderzoek alles, maar behoud het goede’ – die Talmoedische tegenstelling presenteerde de apostel Paulus aan de inwoners van Thessaloniki in de drie sjabbeslezingen die nu zijn eerste brief vormen. Paulus was ooit de Joodse schriftgeleerde Saulus voordat hij zich tooide met de naam ‘Paulos’ die ik erfde en die letterlijk ‘kleine opdonder’ betekent. Ja, onderzoek dat tegenspraak oplevert, brengt ons verder. Marx’ dialectiek en Multatuli’s devies ‘misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet‘ komen uit dezelfde talmoedschool der tegenstellingen. Maar dan wel met het motto dat schrijver Hans Magnus Enzensberger zijn zoon meegaf: ‘Lees geen odes. Lees de dienstregelingen: ze zijn nauwkeuriger.’

 

 

 

In de eerdere versie van dit artikel haalde de auteur een kwestie aan die twee mensen heeft gekwetst. De redactie van Jonet heeft deze alinea inmiddels verwijderd. De auteur heeft dit geaccepteerd, maar wil graag dat Jonet vermeldt dat hij het hiermee oneens is.



 

Voer uw zoekopdracht in en druk op enter

X