Tel Aviv wil metro aanleggen

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Amsterdam heeft eindelijk zijn Noord-Zuid lijn en nu wil Tel Aviv een metro. En niet zo maar een lijn, maar een heel metrosysteem. Vorige week werd het bieden op de aanbesteding van het enorme project geopen. De aanbesteding moet gaan naar vier Israëlische projectontwikkelaars. Het gaat om een aanbesteding van miljoenen euros.

Naast de aanbesteding van de planning, waarvoor het vervoersbedrijf NTA verantwoordelijk is, zal de bouw zelf omgerekenod zo’n 35 miljard euro gaan kosten. Dit is nog niet goedgekeurd door de Israëlische regering.  Volgens de NTA moet de eerste, verkennende planning eind dit jaar zijn afgerond. De concrete planning zal dan nog eens twee jaar duren, waarna de bouw van de metrolijnen kan beginnen. De total lengte van de drie geplande metrolijnen zal 130 kilometer zijn, met honderd stations. Verwacht wordt dat bijna een half miljard mensen per jaar de metro zullen gebruiken.

De geplande routes zijn:

M1 – een 73 kilometer lange lijn naar Ra’anana, Herzliya, Ramat Hasharon, Kfar Saba, Hod Hasharon, Tel Aviv, Bat Yam, Holon, Rishon Lezion, Ness Ziona, Rehovot, Beer Yaakov, Ramle, en Lod, en ook naar toekomstige bestemmingen als de IMI campus in Hod Hasharon.

M2 – een 25 kilometer lange lijn van oost naar west naar Rosh HaAyin, Petah Tikva, Givatayim, en Tel Aviv, en naar in de toekomst te bouwen projecten als Syrkin.

M3 – een 32 kilometer lange lijn die de andere lijnen verbindt. De lijn zal de plaatsen Bat Yam, Holon, Azor, Or Yehuda, Givat Shmuel, Petah Tikva, Tel Aviv, Ramat Hasharon en Herzliya aandoen, en tevens toekomstige projecten als Glil Yam, de westelijke uitbreiding van Ramat Hasharon, Tel Hashomer, en Or Yehuda.

Categorie:

Home » Nieuws » Economie » Tel Aviv wil metro aanleggen