Dé online community van Joods Nederland. 6 Heshvan 5779 · 15 oktober 2018
 

Swipe voor meer nieuwsberichten
Veiliger autorijden door Israëlische uitvinding

Het bedrijfje Inpris in Jeruzalem heeft technologie ontwikkeld die automobilisten in staat stelt om muziek, telefoongesprekken, berichten en navigatie in hun auto te besturen zonder hun ogen van de weg te hoeven halen. Veel auto’s hebben nog een ouderwets dashboard of beschikken over dashboard-touchscreens, waarmee bestuurders verschillende functies en kunnen bedienen maar ook in gevaar komen omdat ze hun blik van de weg af moeten halen. Ook zitten veel chauffeurs op hun telefoon om WhatsApp te bedienen, hetgeen gevaarlijke situaties oplevert. Inpris, een zespersoons Israëlisch bedrijf dat in 2011 werd opgericht door zoon Nissan Yaron en vader Ben-Etzion Yaron, wil dit probleem oplossen. Inpris doet dit met slimme technologie die de richting van vingers op het scherm te volgt. Dit meldt the Times of Israel.

Het bedrijf heeft een technologie ontwikkeld met de naam Sightless Touch, die bewegingsdetectie en stembesturing gebruikt om opdrachten voor de auto mogelijk te maken. Het product dat voortkwam uit deze technologie heet InprisWay en kan worden ingebouwd in de hardware van auto’s. Bestuurders kunnen dan kiezen voor twee gebruiksvormen: een snelkoppelingssysteem en een hybride stembesturingssysteem. Het snelkoppelingssysteem is bedoeld voor het activeren van opties die de bestuurder vaak kiest, zoals contact opnemen met mensen die regelmatig worden gebeld of navigeren naar plaatsen die hij vaker bezoekt.

Vingerfunctie
De chauffeur plaatst dan drie vingers op het dashboardscherm. Elke vinger is vooraf ingesteld om een ​​functie te besturen: de ene bestuurt de telefoon, de ander bestuurt navigatie en de andere bestuurt muziek. Om bijvoorbeeld naar muziek te luisteren, laat de automobilist de ‘muziekvinger’ – de wijsvinger – op het dashboard staan ​​en haalt hij de middelste en de ringvinger van het bord af. Onmiddellijk verschijnen er vier radiostations die vooraf zijn ingesteld. Als de bestuurder bijvoorbeeld ’90s music’ instelt als de ‘up’-optie, dan zal deze altijd op het scherm verschijnen als de ‘up’-optie. De chauffeur veegt dan met zijn wijsvinger omhoog om naar dat radiostation te luisteren. Mensen kunnen ervoor kiezen om ook een gesproken gids te hebben die hen eraan herinnert wat de opties zijn en in welke richting ze moeten vegen.

De navigatie- en telefoonfuncties werken op dezelfde manier. De stuurprogramma’s verlaten de ‘navigatievinger’ of ‘telefoonvinger’ op het scherm en er verschijnen telkens vier vooraf ingestelde opties. Deze programma’s hoeven dan alleen in de richting (omhoog, omlaag, rechts of links) van de gewenste optie geveegd te worden, en de automobilisten zijn op weg naar huis of bellen hun beste vriend. Het snelkoppelingssysteem geeft bestuurders de mogelijkheid om hun meest voorkomende taken uit te voeren ‘in minder dan een seconde’, zegt Rona Kedmi, de chef marketing van Inpris.

Stemfunctie
Voor meer mogelijkheden naast de vier vooraf ingestelde opties kan de automobilist het hybride stembesturingssysteem gebruiken. Ten eerste neemt hij twee vingers en veegt hij omhoog, omlaag, naar rechts of naar links. Afhankelijk van de richting waarin de chauffeur veegt, stelt de spraakopdracht een van de vier vereiste vragen. Als de bestuurder bijvoorbeeld naar rechts veegt, vraagt ​​de stem: “Wie te bellen?” Als de chauffeur in een van de andere drie richtingen schuift, vraagt de stem: “Waarheen?” of “Welke muziek moet er worden afgespeeld?” of “Wie moet een bericht krijgen?”

De technologie is erop gericht om de hoeveelheid communicatie die de gebruiker nodig heeft te minimaliseren, aldus Kedmi. Met de huidige technologie voor spraakopdrachten in de auto’s zijn chauffeurs vaak veel tijd kwijt, omdat die hen niet altijd goed begrijpt. “Vooral als er kinderen schreeuwen of andere harde geluiden te horen zijn,” zegt Kedmi. De vragen die door de spraakopdracht van InprisWay worden gesteld, zijn daarom kort en direct, en de stuurprogramma’s moeten in een of twee woorden antwoorden. Het nieuwe product onderscheidt zich van zijn concurrenten doordat gebruikers niet hoeven te klikken op specifieke knoppen op het dashboard.

Kenmi: “Omdat de bestuurder in ons systeem geen bepaald gebied hoeft aan te raken, hoeft hij niet naar het dashboard te kijken,” zei Kedmi. Na een paar keer gebruik van het systeem doet het spiergeheugen, dat de mens bijvoorbeeld ook gebruikt bij piano spelen of teksten typen, de rest. Zo kan de automobilist zich volledig concentreren op het autorijden zonder naar het scherm te kijken.

Deal met Chinezen
Afgelopen mei ondertekende het bedrijf Inpris een exclusieve deal met een Chinees technologiebedrijf, Hardstone Mobile Media. De Chinezen worden in april 2020 een hoofdleverancier voor autofabrikanten. Ze zullen dan één ​​miljoen auto’s met een InprisWay produceren, aldus het Israëlische bedrijf. Momenteel zijn er ongeveer zesduizend auto’s op de weg die wereldwijd zijn uitgerust met dergelijke technologie, meent Kedmi. Sommigen hebben al een InprisWay ingebouwd in de hardware en andere zijn uitgerust met andere, soortgelijke technologie. Het is de bedoeling dat in de jaren twintig veel meer auto’s een dergelijk systeem krijgen, zodat het een stuk veiliger wordt op de weg.



 

Voer uw zoekopdracht in en druk op enter

X