CIDI krijgt gelijk van Reclame Code Commissie met billboard-campagne

Billboard-actie CIDI e.a. (beeld: WhatsApp)

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) is door de Reclame Code Commissie in het gelijk gesteld in de zaak rond haar billboard-campagne. In oktober zette de organisatie een campagne langs snelwegen op om aandacht te vragen voor het lot van de toen nog 240 gegijzelden in Gaza. Er kwamen vervolgens veel klachten bij de Commissie binnen, die het CIDI nu in het gelijk stelt.

‘Polariseren’

Langs twintig Nederlandse snelwegen waren halverwege oktober grote reclameborden te zien met de gezichten van een aantal ontvoerde Israëli’s. De campagne kreeg veel media-aandacht en deed behoorlijk wat stof opwaaien. Een klager stelde dat CIDI ermee zou ‘polariseren’ en zou doen aan ‘olie op het vuur gooien’. Ook werd geklaagd over privacyschending van de mensen op de billboards. De borden werden daarom uit voorzorg weggehaald.

Vrijheid van meningsuiting

De Reclame Code Commissie onderzocht alle klachten en heeft het CIDI in alle gevallen gelijk De organisatie mocht deze billboards in de openbare ruimte plaatsen, omdat ze bijdragen aan het publieke debat en daarom vallen onder de vrijheid van meningsuiting. ‘Een oproep om zich het lot van een ontvoerde persoon aan te trekken is toegestaan, ook als die oproep vanuit een bepaalde visie over een actueel conflict wordt gedaan’, aldus de Commissie.

Campagne

‘Dat niet iedereen de poster van verweerder kan waarderen en er meerdere meningen zijn over het conflict in Gaza (…) maakt dit oordeel niet anders’. Wat betreft het privacy-verhaal krijgt het CIDI eveneens gelijk van de Commissie. ‘De families van de ontvoerde Israëli’s hebben namelijk zelf een internationale campagne georganiseerd en expliciet toestemming gegeven voor het gebruik van de foto’s van hun geliefden daarbij’.

Onduidelijk

Een andere klacht stelde dat het onduidelijk was wie achter de campagne met de reclameborden zat. Het CIDI is hier echter vanaf het begin open over geweest, zegt de organisatie in een persbericht. ‘Omdat de eerste dagen het logo van CIDI nog niet op de billboards te zien was, gaf de RCC de klager hierin gelijk, maar het bleef bij een advies: het CIDI had namelijk na een paar dagen zelf haar logo al laten toevoegen aan afbeeldingen op de billboards en daarmee was de klacht al gecorrigeerd’.

Opgelucht

Directeur Naomi Mestrum laat weten: “Het CIDI is opgelucht dat de Reclame Code Commissie heeft geconstateerd dat er ruimte moet zijn voor dit soort campagnes in Nederland. Ook in de toekomst zullen wij ons blijven inzetten voor het lot van de Israëlische gegijzelden in handen van Hamas.” Of er een nieuwe actie met grote reclameborden komt, is vooralsnog onduidelijk.

Nog gegijzelden vast

Terroristen van Hamas namen bij hun aanval op Zuid-Israël zeker 240 Israëliërs en andere buitenlanders gevangen. Het ging om mannen, vrouwen, kinderen, pubers en baby’s, maar ook bejaarden. Ze werden allemaal meegenomen en vastgehouden in de Gazastrook. Tijdens de gevechtspauze van onlangs kwamen er meerdere vrij, maar nog steeds worden zeker 130 mensen vastgehouden door Hamas. Waar ze precies zouden zitten, is niet bekend.

Categorie:

Home » Nieuws » CIDI krijgt gelijk van Reclame Code Commissie met billboard-campagne