CIDI met 25 Amsterdamse middelbare schooldocenten naar Auschwitz

CIDI

Zeker 25 docenten Amsterdamse middelbare scholen zijn samen op reis geweest naar Auschwitz om bij te leren over de Sjoa en Holocaust-educatie. De reis werd georganiseerd door het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en vond vorige week voor het eerst plaats. Al langer zijn er grote zorgen over de kwaliteit van het onderwijs over de Jodenvervolging en Sjoa, ook bij het CIDI. Mede daarom is deze excursie naar Polen opgezet. In de toekomst volgen er mogelijk meer. Het was vorige week een geslaagd project.

Uitgebreide studietoer

De deelnemers begonnen het traject eerder met een seminar in de voormalige Joodse buurt van Amsterdam. Vorige week werden ze in Polen in vier dagen tijd ondergedompeld in de geschiedenis van de Holocaust en blootgesteld aan verschillende educatieve workshops en rondleidingen, aldus de organisatie. Het ging om een uitgebreide studietour door Auschwitz I en Auschwitz-Birkenau, maar ook werd er overnacht in Krakau, waar het voormalige Joodse getto Kazimierz, de fabriek van Oskar Schindler en de Remuhsynagoge werden bezocht. Ook deden de deelnemers het Joodse Museum van Galicië aan.

Nederlandse barak

Het bezoek aan voormalig vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau was het belangrijkste onderdeel van de reis. De docenten leerden in twee dagen tijd over de gruwelijkheden die daar hebben plaatsgevonden. Ze namen deel aan verschillende workshops en rondleidingen, gericht op het verbeteren van Holocaust-onderwijs. Ook kregen ze een rondleiding in de Nederlandse barak, waar de nadruk ligt op de vermoorde Nederlandse joden en de nationale context waarin dat gebeurde. Verder gingen ze naar de barak van Sjoa-museum en herdenkingsplaats Yad Vashem.

Kennis vergroten

In verschillende workshops werden diverse onderwerpen behandeld, zoals het verzamelen en analyseren van getuigenissen van overlevenden, de historische context van de Holocaust en het belang van het herdenken. Verder kregen de leraren een nieuwe leermethode mee die door Yad Vashem is ontwikkeld, waarin scholieren zelf een actieve rol kunnen spelen. ‘De docenten kunnen nu met hun ervaring en de aangereikte lesmethoden hun lessen over de Holocaust verdiepen en bijdragen aan de vergroting van kennis over de Holocaust’, schrijft het CIDI.

Lees ook:
Verdoner komt met ‘steunpunt Holocaust-educatie’ in Amsterdam

Nationaal antisemitismecoördinator Eddo Verdoner lanceert een steunpunt voor Holocaust-educatie, een plek waar docenten terecht kunnen met vragen over en hulp bij het lesgeven over de Sjoa. Dit thema is een gevoelig onderwerp in het klaslokaal, zo blijkt telkens uit onderzoek. Het steunpunt zal leraren tips geven over wat te doen als scholieren de systematische genocide op Joden gedurende de Tweede Wereldoorlog ontkennen.

Categorie:

Home » Nieuws » CIDI met 25 Amsterdamse middelbare schooldocenten naar Auschwitz