ELAL maakt recordwinst en -omzet door monopolie
De Israëlische nationale luchtvaartmaatschappij ELAL heeft een jaar gedraaid met een recordwinst en -omzet. Dat komt omdat veel andere maatschappijen Israël mijden vanwege de ‘Zeven Frontenoorlog’ en de monopoliepositie die ELAL daardoor gekregen heeft. Voorlopig, zo is de verwachting, zal deze positie nog wel even blijven.
Het bedrijf krijgt al tijden in en buiten Israël kritiek omdat het de prijzen van de tickets zou opdrijven. Dat is aan de gang sinds 7 oktober 2023, de datum waarop de huidige oorlog losbarstte. Voordien had ELAL juist moeite om winstgevend te blijven: mede door de liberalisering van de Israëlische vliegmarkt was het bedrijf juist in de problemen gekomen.
Nettowinst
ELAL boekte in het derde kwartaal van dit jaar echter een recordwinst. Er is een nettowinst van 187 miljoen dollar behaald. In dezelfde periode in 2023 was er juist een verlies van 52 miljoen dollar. De omzet steeg ook in het derde kwartaal: met 44 procent tot één miljard dollar. De bezettingsgraad van passagiers groeide tot 94 procent, tegen 88 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Niet zo heftig
Volgens de maatschappij valt het met de prijsstijgingen van de tickets wel mee. Het zou gaan om slechts zestien procent ten opzichte van vorig jaar. Ook wijt het de stijgingen aan de groeiende prijzen wereldwijd en de hoge bezettingsgraad van de stoelen. Verder is er een tekort aan nieuwe en tweedehands vliegtuigen, waardoor ELAL haar vloot op korte termijn niet kan uitbreiden.
Noodmodus
“ELAL opereert al meer dan een jaar in een noodmodus,” zei topvrouw Dina Ben-Tal Ganancia tijdens een persconferentie over de cijfers en de sutuatie. “Ons doel is ervoor te zorgen dat de luchtroutes tussen Israël en de rest van de wereld open blijven. Dit is van cruciaal belang voor het voortzetten van de zakelijke, economische en diplomatieke activiteiten in het land.”
Versterking
Wel komt er op termijn versterking bij. Afgelopen augustus tekende ELAL een deal met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing voor de aanschaf van maximaal 31 nieuwe kisten. Het gaat om 737 MAX-vliegtuigen waarvoor ongeveer 2,5 miljard dollar zal worden betaald. “We blijven een verhoogde vraag naar ELAL-vluchten ervaren, die aanzienlijk hoger ligt in verhouding tot de stoelcapaciteit die het bedrijf kan bieden.”
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren