Nog steeds discriminerende FB-advertenties

Facebook
wiki

Een jaar nadat Facebook beloofde discriminerende advertenties te weren, kunnen huiseigenaren nog steeds advertenties plaatsen die onzichtbaar zijn voor bepaalde etniciteiten, minderheden en andere categorieën mensen op de social media website. Dit blijkt uit een onderzoek van ProPublica, een organisatie die zich bezighoudt met onderzoeksjournalistiek ten behoeve van het algemeen belang.

Vorige week kocht ProPublica tientallen advertenties voor het verhuren van woningen op Facebook, maar eiste daarbij dat bepaalde categorieën gebruikers deze niet zouden kunnen zien, zoals Afro-Amerikanen, moeders met kinderen van middelbare school leeftijd, Joden, expats uit Argentinië en Spaanstaligen.

Afgelopen februari beloofde Facebook nog om beter toe te zien op de naleving van zijn discriminatieverbod in huisvestings-advertenties, werk en leningen. Maar in september stelde ProPublica vast dat het nog steeds mogelijk was advertenties te plaatsen op Facebook voor de categorie ‘Jodenhaters’ en andere antisemitische categorieën. Facebook zei toen dat het duizenden extra personeelsleden zou aanstellen om het monitoren van discriminatie te verbeteren.

Toch werden de proefadvertenties van ProPublica binnen een paar minuten goedgekeurd. De enige advertentie waarbij dat iets langer duurde, was er één die potentiële huurders uitsloot die ‘geïnteresseerd waren in islam, Soennitische islam en Sjia islam.’ Na 22 minuten werd de advertentie toch goedgekeurd. Eén van de advertenties sloot mensen uit met een ‘belangstelling voor’ Jodendom, chassidisch Jodendom, orthodox Jodendom en reform Jodendom.

Volgens zijn eigen beleid zou Facebook deze advertenties niet hebben mogen plaatsen. Ook is het in strijd met de toezegging van de sociale media-gigant dat dit soort advertenties niet langer zou worden goedgekeurd. Facebook zou van adverteerders op het gebied van huisvesting, werk en leningen eisen dat zij zichzelf certificeerden als ‘in overeenstemming met anti-discriminatiewetgeving’.

In een reactie zei Ami Vora, vicepresident productenmanagement bij Facebook, per email: “Dit was een tekortkoming in onze handhaving en we zijn teleurgesteld dat wij niet aan onze toezeggingen hebben voldaan. De huisvestingsadvertenties die gekocht zijn door ProPublica hadden een extra beoordeling moeten krijgen, maar hebben die niet gekregen. De certificaten die wij eisen, werken niet door een technisch probleem.”

De enige veranderingen die Facebook heeft aangebracht volgens ProPublica, zijn verhullende benamingen. Zo is de categorie ‘etnische achtergrond’ vervangen door ‘multiculturele achtergrond’ en uit de categorie ‘demografie’ gehaald en ondergebracht bij ‘gedrag’.

Categorie:

Home » Nieuws » Nog steeds discriminerende FB-advertenties