Haarlemse rapper bagatelliseert Sjoa en maakt boze tongen los

YouTube

“De Holocaust is slechts een cover-up voor domme schapen. Mensen vergassen, snap ik, dat is ook zielig, maar je moet je voor de grap eens verdiepen in marteltechnieken,” blaft rapper Darryl Danchelo Osenga (33), alias rapper Insayno in zijn song ‘Zwarte bladzijde’. De nieuwe stadsdichter van Haarlem heeft hiermee en met andere zinnen in het lied de woede van het CIDI en politieke partijen op zijn hals gehaald, al dan niet expres. Ook op Twitter regent het boze reacties. Een deel van de Haarlemse gemeenteraad is blij met de rapper, die door de gemeente is ingehuurd.

Nadat hij in 2016 werd veroordeeld voor opruiing in de Haagse Schilderswijk bij de rellen na de dood van de Arubaan Mitch Henriquez, heeft Insayno zijn leven gebeterd, zo wil het verhaal. Nu is hij de stadsdichter van de Spaarnestad en noemen mensen hem ‘een woordkunstenaar’. In die hoedanigheid heeft hij een song gepresenteerd waarin de Sjoa wordt vergeleken met de Slavernij en ook wordt afgezet als minder erg dan de transatlantische slavenhandel. “Indoctrinatie wordt je voorgeschoteld net als orthodoxe Joden,” rapt hij. En: “De behandeling van de concentratiekampen is slechts een lachertje vergeleken [met] onze slavenhandel.”

https://youtu.be/kbwhAhAgnH8

Omstreden verleden
Insayno is geen lieverdje. Uit onderzoek blijkt dat hij de man was die met een megafoon aftelde voor het bestormen van een politiebureau. Later gooide hij stenen naar ME’ers en politiewagens, oordeelde de rechter. In oktober 2013 kwam de artiest nog in het nieuws na het belagen van een verslaggever van Pownews. Zelf verklaarde hij aan het Haarlems Dagblad veel te hebben geleerd van zijn veroordeling: “Die tijd ligt achter mij. Ik ben er toen enorm van geschrokken.” Onlangs noemde de rapper de slachting in theater Bataclan door moslimterroristen ook ‘een verschijnsel’. Bij deze aanslag in 2015 in Parijs kwamen 131 mensen en zeven terroristen om.

Tweede kans
Geschrokken of niet, zijn komst als stadsdichter van Haarlem zorgt voor veel discussie nu blijkt dat hij deze rap heeft gemaakt. PvdA en GroenLinks in de gemeenteraad juichen de komst van Insayno toe. Hij verdient een tweede kans, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Jasper Drost tegen Het Parool. “Hij is vervolgd en daarmee is het ook klaar. Wij zien in hem een frisse aanwinst voor onze stad. Hij is een jongen van de stad, van de straat. Dat past helemaal in de huidige tijd. Bovendien is hij inhoudelijk echt supersterk. Hij sleept je moeiteloos mee in zijn verhaal.” De PvdA vindt hetzelfde. “Het gaat hier om een tamelijk jonge jongen die een keer een misstap begaan heeft. Laten we hem beoordelen op zijn daden als stadsdichter. In die functie moeten we hem nu gaan zien,” aldus raadslid John Oomkens.

Boze tongen
De SP is het niet met de andere linkse partijen eens. Die partij heeft juist scherpe kritiek op de komst van Insayno als stadsdichter. “Als hij nog steeds achter deze teksten staat, dan is hij wat mij betreft niet geschikt om stadsdichter te zijn,” zegt Frits Garretsen, fractievoorzitter SP Haarlem tegen de krant. “Iedereen verdient inderdaad een tweede kans, maar dit zijn gewoon belachelijke teksten. Volgens mij is het zelfs strafbaar wat hij hier roept.” Hoewel Forum voor Democratie niet in de Haarlemse raad zit, is die partij wel actief in de Staten van Noord-Holland. Voorman Johan Dessing: “Dit past in het rijtje waarin de Akwasi’s van dit land die ondanks het plegen van strafbare feiten gewoon op het schaamschild worden gehesen door de multiculturele elite. Haarlem mag deze omstreden figuur wat mij betreft geen kunstpodium geven.”

‘Stuitende bagatellisering’
Het CIDI is ook verontwaardigd en spreekt van de ‘stuitende bagatellisering’ van de Sjoa door de rapper. “Menselijk leed vergelijken is hoe dan ook zinloos en onnodig. De opgevoerde vergelijking is bovendien geschiedkundig erg zwak, haatdragend en doet tekort aan iedere respectvolle herinnering aan menselijk leed,” aldus een woordvoerder in Het Parool. “De Holocaust als ‘cover up voor domme schapen‘ is niets anders dan het antisemitische stereotype dat Joden de samenleving in bedwang zouden houden met behulp van dit eigen collectieve leed. Het is een grove belediging aan het adres van de miljoenen slachtoffers van de genocide.”

Twitter
Op het sociale medium Twitter gaat het ‘los’ tegen de omstreden rapper. Telegraafcolumniste Nausicaa Marbe twittert: ’Stadsdichter Insayno gooit account dicht: een beerput vol gruweluitspraken over Joden, de Holocaust, vol verheerlijking van plundering & geweld (school shootings). Goedgekeurd door de gemeente Haarlem die haar huiswerk zegt te hebben gedaan. Stad steunt dus bovengenoemde uitspraken’. Ook journaliste Esther Voet is witheet. ‘Dag @gemeentehaarlem, jullie ‘verbindende literair ambassadeur’ mag volgens de definitie van #stadsdichter op Wikipedia, ook een woordje doen tijdens herdenkingen (zie screenshots). Is het de bedoeling dat @Insayno ook op 4 mei mag rijmelen? Want dat wordt dan gezellig’.

Emile Schrijver
Het Haarlems Dagblad vroeg stadgenoot en museumdirecteur Emile Schrijver (Joods Cultureel Kwartier) om een reactie. ‘Zijn gewraakte teksten zijn smakeloos en ontkennen de ernst van de Holocaust. Het benoemen van die ernst ontslaat niemand ervan ook de ernst van de slavernij te benoemen, integendeel. En het is natuurlijk makkelijk om iemand af te serveren op wat ook een jeugdzonde kan zijn. Maar het is ook een feit dat de teksten dusdanig rabiaat zijn dat ze onherroepelijk aan de dichter blijven kleven en evenzeer dat het Haarlem zou passen daar rekening mee te houden’. De artistieke vrijheid is een groot goed, stelt Schrijver, maar dat geldt ook voor de herinnering aan 733 vermoorde Joden. ‘Dat in een stad, mijn stad nota bene, die tijdens de oorlog niet uitblonk in hulp aan die Joden, en waarin tot op de dag van vandaag die herinnering niet adequaat in het stadsbeeld verankerd is’.

Geen reactie
De rapper weigert te reageren en verwijst de krant naar de gemeente Haarlem, die stelt dat de omstreden rap geen gevolgen heeft en dat het Haarlemse college van burgemeester en wethouders achter het besluit blijft staan om Insayno te benoemen tot stadsdichter. Die was eerder voorgedragen door een benoemingscommissie. Uit het oordeel van die groep: ‘De liefde voor taal en voor de stad Haarlem spatten van zijn gedichten af. Osenga geeft een maatschappelijke invulling aan zijn dichterschap en beziet de stad vanuit een relatief nieuw perspectief. De commissie is ervan overtuigd dat hij Haarlem – héél Haarlem – poëtisch op de kaart zal zetten’.

Analyse
De vraag is hoe Haarlem nu op de kaart staat. Wil je als stad de boer wel op met een jongen die de Holocaust bagatelliseert? De gemeente moet daar misschien nog eens goed over nadenken. Los daarvan is Insayno niet de eerste polderrapper die over de schreef gaat met ‘Joden’. Eerder deden rapper Ismo en entertainer Ali B. het al. Het lijkt erop dat deze artiesten geen tot weinig besef hebben waar de morele grenzen liggen in het naoorlogse Nederland – of dat ze dit toch wel weten en daarom juist willen scoren met antisemitische songs die verontwaardiging en aandacht oproepen. Niettemin zorgt dit soort songs altijd voor ophef en boosheid, temeer ook omdat degenen die kwaad worden schijnen te denken dat de morele grenzen van na 1945 in steen gegoten zijn en dat iedereen zich daar aan houdt of moet houden. Die grenzen lijken echter te vervagen. Beter onderwijs (reeds goed lopende situaties daar gelaten) over de Sjoa en het bijbrengen van normbesef zijn een remedie.

Lees ook:
Ali B. over de schreef met antisemitische teksten, is niet eerste ‘anti-Joodse Moccro-rapper’

Rapper en entertainer Ali B. heeft voor ophef gezorgd met zijn nieuwe song ‘Dat is money’. In de clip, zie beneden, zegt hij dat hij ‘money als een Jew’ heeft. Binnen de Joodse gemeenschap heerst nu grote verontwaardiging en boosheid. Volgens artiest B. wordt hij verkeerd geïnterpreteerd en is zijn song juist als ‘een compliment’ voor Joden bedoeld. 

Categorie:

Home » Nieuws » Haarlemse rapper bagatelliseert Sjoa en maakt boze tongen los