Ilse DeLange haalt uit naar Israëlische regie van Eurovisie Songfestival 2019

Ilse Delange (YouTube)

De Israëlische regie heeft het Duncan Lawrence tijdens het Eurovisie Songfestival van vorig jaar bemoeilijkt om een goed optreden neer te zetten. Hij en zijn team hadden vanuit Nederland een gelikte act in elkaar gezet, maar eenmaal in Israël kwam die niet goed uit de verf vanwege de regie in Tel Aviv, aldus delegatieleider Ilse DeLange. Dit meldt De Telegraaf. Ondanks al het gedoe tijdens de repetities kwam het uiteindelijk toch goed met het optreden van Duncan, die het festival met 26 punten verschil won van Italië.

“Eigenlijk was de hele eerste repetitie gewoon waardeloos. Ze deden in Tel Aviv gewoon helemaal niet wat wij zeiden,” aldus zangeres DeLange. Ze doet haar uitspraken in de tv-documentaire De Weg Naar De Winst, die donderdag14 mei op de NPO wordt uitgezonden. Het team een tot op de seconde uitgewerkt regieplan meegenomen naar Tel Aviv, maar dat bleek ter plaatse niet te werken. Uiteindelijk heeft Duncan Lawrence zijn song ‘Arcade’ met succes uitgevoerd, maar wel was veel van het oorspronkelijke plan geschrapt.

Uitgewerkt regieplan
In de documentaire, die gemaakt is door Cornald Maas, laat de zangeres het draaiboek zien voor de drie minuten zendtijd van de Nederlandse inzending tijdens het liedjesfestijn in Israël. Stukken tekst corresponderen met het cameraplan en met omschrijvingen, bijvoorbeeld van hoe het licht bij het Nederlandse optreden moest worden ingezet. Nederland leverde bij het Israëlische productieteam een voor negentig procent uitgewerkt regieplan in. “Maanden van tevoren lever je je eerste script aan”, legt De Lange uit, die precies wist wat ervoor nodig was om de Nederlandse act zo goed mogelijk te presenteren.

DeLange: “De eerste keus was al of Duncan staat of gaat zitten. Ik had er een duidelijke mening over en vond dat hij achter de piano moest gaan zitten. Duncan moest als muzikant en songwriter te zien zijn.” De repetities in Tel Aviv verliepen echter desastreus. “Ten eerste hadden ze Duncan verkeerd om neergezet”, vertelt DeLange. “Duncan moest op zo’n manier gaan zitten dat de linkerkant van zijn gezicht zichtbaar is voor het publiek. Maar hij zal al verkeerd om op de bühne.”

Etterende lichtbal
Tijdens de eerste repetitie ontstond veel gedoe over een lichtgevende bal die in beeld moest komen. De Israëlische regie ging ermee aan de slag en gaf de Nederlandse delegatie de garantie dat zij het konden regelen. Dat pakte volgens DeLange verkeerd uit. “Hij moest boven de piano komen te hangen. Maar dan komt er tijdens de repetitie een flut plastic ding naar beneden die vervolgens vier meter te ver naar links hangt en ook nog op een verkeerd moment naar beneden komt.”

Binnen korte tijd werd bekend dat het Nederlandse team met de lichtbal in haar maag zat. Nederlandse verslaggevers in Tel Aviv begrepen het optreden met ‘de rare bal’ niet en spraken algauw over ‘ballengate’. Het team zette vervolgens alles op alles om de tweede repetitie wel te laten slagen [Ieder land heeft recht op twee repetities, red.] Er werd gevochten om elk detail van het optreden en een nieuwe bal werd ingevlogen vanuit België. Maar de tweede repetitie bleek net zo ontluisterend als de eerste. “Er veranderde helemaal niks. Dat was het meest frustrerende van alles. Dat alle mensen in Tel Aviv tegen ons zeiden dat het niet kon wat Nederland wilde.” Uiteindelijk heeft de lamp nooit op de juiste hoogte gehangen, biecht DeLange op. “Maar dat terzijde.”

‘Echtheid wint altijd’
“We hebben in het optreden van Duncan heel veel dingen weggelaten, maar de kern en essentie zijn overeind gebleven. En dat is het goede geweest,” aldus de zangeres, die ondanks alles positief terugkijkt op het avontuur in Israël. De tegenslagen in Tel Aviv zorgden juist voor teamspirit bij de Nederlandse delegatie. DeLange: Iedereen voelde dat het kon lukken. “En als het niet zou lukken met die bal, dan flikkeren we hem eruit.” Het ijzersterke ‘Arcade’ heeft Nederland gered, zo concludeert zij. “Als je terug moet naar de essentie, dan is het toch de song”, zegt Ilse. En die bleef overeind in Tel Aviv. “Echtheid wint altijd.”

Tijdens de bloedstollende puntentelling gingen Nederland en Zweden lang nek-aan-nek. Dat was tijdens het doorgeven van de punten van de jury’s. Vervolgens kwam de stemming van het publiek erbovenop, en die gaf Nederland een voorsprong van 26 punten op Italië, dat uiteindelijk tweede werd. Het was een minder grote overwinning dan de fans en bookmakers hadden verwacht. Voor Duncan en DeLange maakte dat niets meer uit. Bekijk zijn overwinning hier nogmaals:


Lees ook:
Duncan Douze Points! – Eurosong in Israël (blog Joris van de Sande)

‘Dankzij Anouk, die het als eerste gevestigde Nederlandse artiest aandurfde om Nederland te vertegenwoordigen op het Songfestival en ervoor gezorgd heeft dat wij na negen jaar eindelijk weer de finale wisten te behalen, waren het de laatste jaren vooral grote namen uit de Nederlandse muziekindustrie die naar het festival gingen…’

Categorie: | |

Home » Nieuws » Ilse DeLange haalt uit naar Israëlische regie van Eurovisie Songfestival 2019