‘Modern Times’ opnieuw in bioscoop. ‘Tijdloos’ (filmrecensie)

Charlie Chaplin (beeld: doctormacro)
Charlie Chaplin (beeld: doctormacro)

Chaplin. De acteur, de componist, de ster, het genie, de beschuldigde en de zondaar. Als de grote Dictator, Calvero of de pierrot met bolhoed en snor; zijn bijdrage aan de filmwereld was en is één van de grootste ooit. Al luidde de opkomst van de geluidsfilm tevens het einde van zijn carrière in (of waren het de talloze politieke beschuldigingen die zijn creatieve geest kreupelden), zijn werk blijft van onmiskenbare waarde. Zo moet Filmmuseum EYE ook hebben gedacht toen ze besloten één van Chaplin’s bekendste werken opnieuw uit te brengen, digitaal gerestaureerd en wel. Hoewel de komische aanklacht tegen een kapitalistische samenleving zijn essentie nooit verloor, mogen we ons toch wel afvragen of in een tijd van tempo en geluid Modern Times nog steeds genoeg overtuigingskracht bezit.

Naïef optimisme
Opdravend als the Tramp, wellicht zijn bekendste typetje, had hij een humoristisch verhaal voor ogen waarin een fabrieksarbeider na zijn ontslag er het beste van probeert te maken. Een verhaal waarin men door middel van grappen kon zien hoe de vervreemding binnen een kapitalistische samenleving ons uit elkaar drijft, maar soms ook dichter tot elkaar brengt. In het geval van the Tramp vindt hij genegenheid en steun bij een dakloos meisje die op haar eigen manier vecht voor een bestaan. Het werken aan de lopende fabrieksband drijft hem tot het uiterste wat hem uiteindelijk op een gevangenisstraf komt te staan. Na een vervroegde vrijlating ontmoet hij de beeldschone zwerfster die zojuist haar vader heeft verloren. De koude wereld van beton en staal is bikkelhard maar de twee houden vast aan elkaar en de kinderlijke hoop dat ze er ooit wel zullen komen. Dit naïef optimisme blijft de hele film door hun houvast waardoor er geen werkelijke karakterontwikkeling plaatsvindt en na de zoveelste oenige blik van Chaplin in de camera geloof je het wel. Toch vergeef je Chaplin de zwart-witte karikaturen direct, al is het maar door de constant veranderende omgeving. De verschillende speelruimtes geven nieuwe personages en nieuwe gebeurtenissen de kans om diversiteit in het geheel te brengen.

Tijdloos
Terwijl de hedendaagse hyperactieve Hollywoodfilms ons allemaal in een epileptische shock kunnen brengen, straalt Modern Times rust en consistentie uit. De stilstaande camera lijkt een techniek uit een saai en duf verleden, maar de dynamiek op het scherm maakt het tot een levendig geheel. Zelden heb ik zo kalm en ontspannen een film gekeken; de luchtige en vrolijke muziek is een verrassende verademing en het ontbreken van gesproken tekst is nergens een gemis. Er mag zelfs gesteld worden dat de klassieke klanken een gracieuze laag toevoegen aan het verhaal. Bijna tachtig jaar na de officiële release van Modern Times weet Chaplin’s slapstick een hele zaal nog aan het lachen te maken, iets wat als een stukje tijdloze genialiteit bestempeld mag worden.

Lees hier de rest van de recensie op MovieScene.nl

Home » Cultuur » Film » ‘Modern Times’ opnieuw in bioscoop. ‘Tijdloos’ (filmrecensie)