Dé online community van Joods Nederland. 30 Kislev 5778 · 18 december 2017
 

Swipe voor meer nieuwsberichten
Nieuwe Palestijnse schoolboeken: meer geweld

De nieuwe schoolboeken die zijn uitgegeven door de Palestijnse Autoriteit voor kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar moedigen geweld tegen Israëli’s aan volgens de Amerikaanse onderzoeksgroep IMPACT-se (Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education).

Het rapport van de groep stelt dat de Palestijnse lesstof ‘op een uitgebreide en subtiele manier druk uitoefent op jonge Palestijnen om geweld te gebruiken.’ Voorbeelden hiervan zijn te vinden in alle vakken, van religie tot geschiedenis en zelfs natuurkunde. Een natuurkundeboek voor groep 7 heeft een plaatje van een jongen die met een katapult op soldaten schiet om de tweede wet van Newton’s uit illustreren. “Tijdens de eerste intifada gebruikten Palestijnse jongeren katapulten om de soldaten van de Zionistische Bezetting te confronteren en zich te verdedigen tegen hun verraderlijke kogels,” aldus het schoolboek. “Wat is de relatie tussen het uitrekken van het rubber van de katapult en de spankracht die er op inwerkt? Wat zijn de krachten die de steen beïnvloeden nadat hij loskomt van de katapult?”

Een gedicht in een schoolboek voor groep 3 zweert ‘de bezetter uit mijn land te verwijderen’ en ‘alle overlevende vreemdelingen uit te roeien’. Een boek voor groep 5 noemt martelaarschap en jihad ‘de belangrijkste betekenis van het leven’. En een boek over maatschappijleer voor groep 9 prijst Dahlal Mughrabi, die in 1978 meedeed aan een terroristische aanslag waarbij 38 burgers omkwamen, waaronder dertien kinderen. Het boek beweert ten onrechte dat het om dertig soldaten ging.

De staat Israël wordt vrijwel uitsluitend ‘Zionistische Bezetting’ genoemd en de geschiedenis van de aanwezigheid van Joden in het land wordt verzwegen. En – in tegenstelling tot oude leerboeken – wordt het Akkoord van Oslo, waarin de Palestijnse leiders Israël erkenden, niet genoemd.

“Met een alomvattende en steeds herhaalde rechtvaardiging voor verdedigende (verplichte) jihad, lijkt het brandpunt van het lesmateriaal te zijn verschoven van het demoniseren van Israël naar het verschaffen van een rechtvaardiging voor oorlog,” aldus de samenstellers van het rapport.



 

Voer uw zoekopdracht in en druk op enter

X