Koppen Telegraaf vergeleken met titels Joden

'Asielplaag' Telegraaf
FB

De Telegraaf is onder vuur komen te liggen om het gebruik van controversiële titels boven haar recente stukken over asielzoekers. De koppenmakers van de eindredactie kozen onder meer voor ‘Asielhopper invasie’ en ‘Kansloze asielplaag ongehinderd verder’. Afgelopen weekend gingen critici van ‘de krant van wakker Nederland’ virtueel de boer op om hun ongenoegen te uiten. Vergelijkingen met krantenkoppen waarin Joden de kop van jut waren, uit de jaren dertig, werden gemaakt.

Vergelijking met Joden
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries stelde op Twitter dat de krant verschillende malen achter elkaar negatieve superlatieven over asielzoekers gebruikte, waaronder ‘aso-asielzoekers’ en ‘asieltuig’. Er volgde een oproep aan adverteerders om De Telegraaf te boycotten en ook kwamen er vergelijkingen met de positie van de Joden in de jaren dertig. Journalist Rutger Bergman op Twitter: ‘Een ‘plaag’ van ratten of muizen roei je uit. Het is niet toevallig dat nazi’s dezelfde termen gebruikten’. Op zijn Facebook-pagina plaatste hij een foto van de kop uit de Telegraaf anno 2017 en die van het antisemitische blad De Misthoorn uit 1941 (zie foto). Dit laatste blad was eind jaren dertig verboden, maar verscheen tijdens de bezettingsjaren weer.

Bergman: ‘Laten we nu vooral niet gaan nuanceren. We kennen dit taalgebruik uit eerdere, duistere periodes in onze geschiedenis. Het zijn haatzaaiende woorden die mensen reduceren tot beesten. Het woord “plaag” gebruik je als het over ongedierte gaat, denk aan ratten die je wil uitroeien. Het is niet toevallig dat de Nazi’s dit soort termen voortdurend in de mond namen.’ Ook AD-columniste Nynke de Jong liet zich in haar column negatief over de keuzes van de Telegraaf uit: ‘Als je wilt weten waarom volwassen mensen varkenskoppen bij asielzoekerscentra leggen: dat komt omdat ze opgehitst worden door de koppenmakers van De Telegraaf’. 

Onrust op redactie
Inmiddels is het ook onrustig geworden op de redactie van De Telegraaf zelf. Verschillende verslaggevers kunnen zich niet vinden in de koers van de krant op het gebied van deze koppen. Zij komen ertegen in het verweer, onder meer omdat het artikel eronder over een ander onderwerp gaat. ‘Buitengewoon onhandige kop boven artikel dat handelt over ernstig probleem: de nep-asielzoeker’, aldus Telegraaf-journalist Bart Mos op Twitter. Hij krijgt bijval van Amsterdam-verslaggever Richard van de Crommert: ‘Meerdere collega’s zijn geschrokken van de kop ‘Kansloze asielplaag’ boven goed verhaal in de krant (ik ook). Maar de kop is ‘not done’. Ook rechtbank-verslaggever Saskia Belleman uitte zich: ‘Meerdere verslaggevers zijn ongelukkig over die koppen. Leidt af van artikel dat gewoon deugt’.

Het verhaal ging over ‘economische migranten’ uit veilige landen die hun verblijf in de EU rekken door herhaaldelijk kansloze asielaanvragen te doen in meerdere lidstaten. Volgens de hoofdredactie is het ‘een slechte zaak’ dat het publieke debat meer gaat over de ‘gebezigde toonhoogte’ in de krant dan over de genoemde problemen met asielzoekers, aldus het hoofdredactioneel commentaar in de krant van maandag. ‘Echte vluchtelingen’ zouden hier uiteindelijk de dupe van worden. Verder wilde de hoofdredactie niet reageren nadat verschillende andere media daarom verzochten.

Adverteerders onder druk?
Door de ‘foute’ titels lijkt het erop dat adverteerders zich zullen distantiëren van De Telegraaf. Activisten hebben ondertussen al opgeroepen tot een reclameboycot van de krant. Op de site Avaaz.org staat een online petitie met: ‘Wij roepen u op te stoppen met adverteren in De Telegraaf tot de krant publiekelijk excuses maakt voor het verspreiden van haatdragende en dehumaniserende teksten over asielzoekers, en tot zij publiekelijk aankondigt haar koers te veranderen en op te houden met het verspreiden van haat en onverdraagzaamheid. De advertenties die uw bedrijf in deze krant plaatst suggereren dat u haatcampagnes jegens asielzoekers ondersteunt’.

In het verleden hebben actieve burgers al vaker opgeroepen tot boycots van media. Zo moesten abonnees hun abonnementen opzeggen en adverteerders zich terugtrekken van media die bepaalde keuzes maakten die hen niet zinden. De gevolgen bleven veelal beperkt, zo merkten onder andere RTL na het afschaffen van Zwarte Piet, en Ziggo na het aangaan van de shirtsponsoring van AFC Ajax. ‘De laatste jaren blijkt dat een kleine groep activisten veranderingen teweeg kan brengen, omdat ze via internet een groot publiek bereiken. De minderheid is machtig geworden – zo is het gebruik van plofkippen teruggedrongen. Zeker als een discussie een repetitief karakter krijgt kan de beeldvorming gaan kantelen. Zo zet je ook adverteerders aan het denken: wil ik hier echt mee worden geassocieerd?’ vertelt merkenexpert Rik Riezebos aan de Volkskrant.

Bij De Telegraaf is het goed mogelijk dat de zaak zal overwaaien. Echter, Riezebos verwacht dat dit niet het geval zal zijn: ‘In de aanloop naar de verkiezingen zullen asielzoekers een belangrijk thema worden, en de kans lijkt me reëel dat de krant zijn toon niet matigt. Ik acht het goed mogelijk dat sommige adverteerders uiteindelijk zwichten voor de kritiek’.

Categorie:

Home » Nieuws » Koppen Telegraaf vergeleken met titels Joden