Brugpiepers van Maimonides op tweede plaats bij wedstrijd van Centropa-project

NIK
NIK

Twee brugklassers van de Joodse middelbare school Maimonides hebben de tweede plaats behaald in een wedstrijd van het Centropa-project. Dit initiatief probeert Europese Joden dichter bij elkaar te brengen en hen bewust te laten worden van hun gezamenlijke Europees-Joodse cultuur en geschiedenis. De deelnemers van het Maimonides moesten zelf digitale videofilmpjes maken over verschillende onderwerpen. Twee van hen vielen dus in de prijzen. Aan de wedstrijd deden ook scholieren uit Israël en uit andere werelddelen mee.

Het gaat om Nathan Shwartsberg en Tom Weijel, die met hun videos over Chanoeka een zilveren plek behaalden in de categorie My Community (Mijn Gemeenschap). In de filmpjes is te zien hoe de brugpiepers het feest vieren. De jonge Weijel ondervraagt zijn moeder over wat zij zo leuk vindt aan Chanoeka. Ook legt zij uit waarover het feest gaat, namelijk ‘onze identiteit’. “Gedurende alle tijd dat het Joodse volk bestaat zijn de tradities heel belangrijk. Chanoeka betekent eigenlijk: je mag een beetje trots zijn op wie je bent,” aldus zijn moeder. Weijel voelt zich een Joodse Nederlander, zegt hij.

De video van Shwartsberg is deels opgenomen in de synagoge van Bussum, waar de brugklasser in het Engels vertelt hoe zijn familie Chanoeka viert. In het filmpje komen dreidels, soefganiot en een chanoekia voor. Net als Weijel heeft Shwartsberg de video zelf gemonteerd. Familieleden leggen uit wat ze doen met Chanoeka, zoals het samen zingen en het maken van latkes en soefganiot. Ook wordt stilgestaan bij Chanoeka in Israël, waar allerlei verschillende Joden het feest vieren. “We zingen, eten, spelen en geven elkaar kleine cadeautjes,” aldus een van de familieleden.

De begeleidende docenten Yentl Boeken en Jurgen Hartman verklaren in de NIK-nieuwsbrief: ‘We zijn erg trots op onze leerlingen. De grootste winst voor ons is de groei die de leerlingen hebben doorgemaakt. Leerlingen hebben nu meer kennis van de eigen Joodse identiteit en de verbinding tussen de generaties, familiegeschiedenis en tradities’. Op de eerste plaats in hun categorie kwam een scholier van de Ehad Ha’am High School in Petah Tikva, Israël. Bijzondere vermeldingen waren er voor leerlingen uit Oekraïne, Roemenië, Turkije en Griekenland. De andere categorieën waren My Virtual Jewish Cook Book en Family History.

Bekijk de video’s van beide winnaars via deze en deze link. Meer weten over Centropa? Klik dan even op deze link. De redactie van Jonet zegt via deze weg tegen Nathan Shwartsberg en Tom Weijel: mazzeltov…!

Categorie: |

Home » Nieuws » Brugpiepers van Maimonides op tweede plaats bij wedstrijd van Centropa-project