Hoopvol initiatief onderwijs Sjoa
De Gemeente Rotterdam (afdeling Onderwijs), het Stadsarchief Rotterdam en de stichting Loods24/Joods Kindermonument hielden op 22 maart jongstleden een mini-conferentie voor leraren in het voortgezet onderwijs over Sjoa-onderwijs. De gemeenteraad van Rotterdam nam vorig jaar een motie aan waarin alle scholen in de stad nadrukkelijk worden opgeroepen om aandacht te schenken aan de Sjoa.
Reeds enkele jaren wordt door een groot aantal basisscholen het project “Jij hoort in onze klas” met succes uitgevoerd: de geschiedenis van uitsluiting, discriminatie en Jodenvervolging in Rotterdam. Het project is, mede door de inbreng van diverse scholen, steeds verder ontwikkeld. De volgende stap, die met deze mini-conferentie een impuls krijgt, is om het voortgezet onderwijs hierbij te betrekken. Er zijn overigens al scholen die projecten hebben over burgerschap en de geschiedenis van de Jodenvervolging.
Eén van de inspiratiebronnen voor de leraren in het voortgezet onderwijs was de lesmethode “Jij hoort in onze klas”. Uit handleiding voor leraren: ‘Bij de muur van Loods 24 aan de Stieltjesstraat in Rotterdam-Zuid staat een monument ter nagedachtenis aan de 687 Rotterdamse Joodse kinderen tussen 0 en 12 jaar die in de Tweede Wereldoorlog werden weggevoerd en vermoord. Hier bevond zich de verzamelplaats waar duizenden Joden uit Rotterdam en omgeving werden weggevoerd naar kamp Westerbork en vervolgens naar de vernietigingskampen elders in Europa. Op diverse plaatsen in Rotterdam liggen z.g. Stolpersteine (Struikelstenen) in het trottoir voor de huizen waar destijds Joden werden weggevoerd naar de kampen, misschien ook wel in de buurt van uw school. Enige jaren geleden is een belangrijke onderduikplek ontdekt in de Breepleinkerk in Rotterdam-Zuid. Zes Joden hebben daar ruim 34 maanden ondergedoken gezeten, er werd zelfs nog een kind geboren. Ondanks alle ontberingen en spannende momenten bij zoektochten van Duitsers in de kerk, hebben zij het allemaal overleefd.’
Het project gaat verder met het uitdelen van lijstjes met namen van kinderen die vermoord zijn, met de opdracht informatie over hen te vinden. Vervolgens brengt de klas een bezoek aan het Kindermonument, aan de kerk waar Joden ondergedoken zaten, of aan een plek waar Stolpersteinen liggen. Op deze manier komt het onderwerp heel dichtbij doordat kinderen beseffen dat het ook hun klasgenootjes hadden kunnen zijn.
Op de mini-conferentie kregen leraren, naast algemene informatie, workshops over de verschillende vormen om dit onderwerp op hun school aan te bieden. Het belang ervan werd onderstreept door de aanwezigheid van demissionair staatssecretaris van Onderwijs, Sander Dekker en de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb.
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren