Dé online community van Joods Nederland. 6 Heshvan 5779 · 15 oktober 2018
 

Swipe voor meer nieuwsberichten
Israël stelt aankoop van JSF uit

Israël maakt een pas op de plaats waar het de aankoop van de Joint Strike Fighter (JSF) betreft. Deze vliegtuigen voldoen namelijk niet volledig aan de wensen van de Israëlische luchtmacht. Daardoor worden er eerst een aantal F-15’s gekocht voordat tot de aankoop van de dure JSF’s wordt overgegaan. Het uitstel is een nieuwe tegenslag voor het project van de JSF, waar onder meer Stork en Fokker Aerospace aan meebouwen. Israël zal eerst twintig tot 25 toestellen van het type F-15 bestellen, vliegtuigen die veel langere afstanden kunnen overbruggen en ook veel zwaardere bommen met zich kunnen meedragen.

Het gaat om een nieuw type F-15: de 2040C-versie. Deze vliegtuigen bevatten onder meer een geavanceerd radarsysteem, lange afstand-infraroodsensoren en voldoende plekken om onder meer 16 AMRAAM luchtdoelraketten te kunnen vervoeren. Ook zou het nieuwe Israëlische gevechtsvliegtuig een data-link pod bevatten waarmee toestellen onderling doelgegevens uit kunnen wisselen. Verder kunnen deze F-15’s in de toekomst nog veel nieuwe extra’s krijgen, daar waar de JSF dit niet kan. De F-15 heeft een reikwijdte tot 1.600 kilometer, waardoor ook doelen in landen als Iran kunnen worden geraakt indien nodig. Dit alles meldt Kijk Magazine.

Volgens het wetenswaardige magazine is de Israëlische bestelling van vijftig JSF’s ‘on hold’ gezet, een zware tegenvaller voor het project. Hoe dan ook krijgt Israël een ander type JSF dan Nederland heeft besteld. Het gaat om een type met een eigen commando-, besturings- en communicatiesysteem dat door een Israëlische producent wordt gemaakt. Het Israëlische type heet F-35 Adir (‘machtig’). Israël heeft zijn gevechtsvliegtuigen in twee categorieën verdeeld: toestellen die doelen kunnen raken net over de grens in bijvoorbeeld Libanon en Syrië, en vliegtuigen die ‘verre maar belangrijke doelen’ kunnen raken zoals atoomfabrieken van Iran. De eerste taak zou voornamelijk door JSF worden uitgevoerd, de tweede door de F-15’s.

Bovendien kan de JSF geen zware bommen meenemen, omdat het vliegtuig dan zijn stealth-functie (onzichtbaarheid voor de vijandelijke radar) verliest. Ook kan het vliegtuig weinig tot geen extra’s verdragen, omdat het daartoe niet ontworpen is. Andere technieken moeten er extern worden aangebouwd en dat gaat weer ten koste van de stealth en het laadvermogen van het toestel. Daarnaast ‘zijn de technici beperkt in de mate waarin ze met de geavanceerde en geheime elektronica van het toestel mogen rommelen’. Kijk Magazine stelt niet dat de JSF een ‘onding’ zou zijn, maar geeft wel aan dat het geen lange afstanden aankan en weinig flexibel is. In december 2016 kwam de eerste JSF in Israël aan en afgelopen mei kwam er een voor het eerst een in actie.



 

Voer uw zoekopdracht in en druk op enter

X